Twinkle | Digital Commerce

ACM treedt op tegen online misleiders

2020-02-11
1011568
  • 1:57

De ACM heeft vanochtend een leidraad gepubliceerd die online consumenten beter moet beschermen. Donderdag geeft de waakhond tekst en uitleg op het event Data Driven Comnmerce.

De ACM start in ieder geval onderzoeken naar online misleiding door nepreviews, neplikes en betaalde rankings.

Bescherming van de online consument

De ACM (Autoriteit Consument & Markt) publiceerde begin december al een conceptversie van de leidraad, waarna een consultatieperiode volgde. Dankzij de inbreng van bedrijven, brancheorganisaties en andere betrokkenen heeft de ACM de leidraad op een aantal onderdelen verduidelijkt en verbeterd, laat de autoriteit weten. Vanochtend is de definitieve versie gepubliceerd. Titel: ‘Bescherming van de online consument.’

Handhaving en voorlichting

De leidraad (pdf) trekt een grens tussen verleiding en misleiding, zo vat de ACM zelf samen. De autoriteit zegt daarmee een ‘belangrijke volgende stap’ te hebben gezet in de bescherming van de online consument. De leidraad vormt de basis voor de handhaving, waar de waakhond een begin mee zal maken.

Ook investeert de ACM de komende periode in voorlichting aan bedrijven, om naleving te bevorderen en het gewenste gelijke speelveld te creëren. Daarnaast worden consumenten over hun rechten geïnformeerd via het loket ConsuWijzer. Daar kunnen zij ook met klachten terecht.

ACM-bestuurder Cateautje Hijmans van den Bergh laat optekenen: ‘Bedrijven kunnen online consumenten steeds meer sturen en beïnvloeden. Dit kan in het voordeel zijn van consumenten, maar dat is niet altijd zo. Wij hebben in deze leidraad aangegeven hoe mensen en bedrijven beschermd moeten worden tegen oneerlijke beïnvloeding. Wij starten nu ook met handhaven. Het is belangrijk dat consumenten met vertrouwen online kunnen kiezen en kopen.’

Verboden misleiding

In de leidraad worden bestaande online praktijken getoetst aan de algemene consumentenregels. Daarbij wordt aangegeven waar toegestane verleiding overgaat in verboden misleiding. Belangrijke uitgangspunten voor bedrijven daarbij zijn:

  • Prijzen inclusief alle kosten moeten duidelijk zijn tijdens het bestelproces, dus vóór de aankoop;
  • Het moet voor consumenten duidelijk zijn wanneer het aanbod gepersonaliseerd is;
  • Schaarsteaanduidingen moeten waar zijn;
  • Standaardinstellingen mogen niet in het nadeel van consumenten ingesteld staan;
  • Zoekresultaten moeten gebaseerd zijn op het belang van de zoekende consument;
  • Online reviews en likes moeten echt zijn en niet verzonnen of gemanipuleerd;
  • Bij online games moeten kosten en winkansen van lootboxes duidelijk worden vermeld.

Lees ook: ACM richt vizier dit jaar op platforms (31 januari 2020)

ACM op Data Driven Commerce
Donderdag 13 februari geven Dries Cuijpers en Winnie van Heesch namens de ACM tekst en uitleg over de leidraad op het event Data Driven Commerce.