In 2024 ontving de Autoriteit Consument & Markt (ACM) bijna 84.000 meldingen, een stijging van 10 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Vooral klachten over problemen met webwinkels en misleidende telefonische werving namen toe.
Van de meldingen kwamen er 78.000 van consumenten en 6.000 van bedrijven. De ACM gebruikt deze signalen om haar toezicht aan te scherpen. Opvallend is de groei van klachten over dropshippers. Consumenten ervaren hierbij vooral problemen met niet-geleverde producten, slechte kwaliteit en retourzendingen.
Consumentenrechten beter uitgelegd
Om consumenten te helpen hun recht te halen, lanceerde de ACM op Wereldconsumentendag (afgelopen zaterdag) een serie uitlegvideo’s. Hierin worden veelvoorkomende consumentenproblemen behandeld, zoals garanties en bedenktijd bij aankopen. Daarnaast blijft ACM ConsuWijzer een veelbezochte bron voor consumenten, met meer dan drie miljoen bezoekers in 2024. De meest geraadpleegde pagina’s betroffen voorbeeldbrieven en informatie over online miskopen en telefonische verkoopregels.
Volgens Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM, hebben consumenten vaak meer rechten dan ze denken: ‘Wist je dat de garantie op een product niet na 2 jaar verloopt, maar dat je daarna vaak ook nog recht hebt op een goed werkend product? Wist je dat je bij een aankoop aan de deur of telefonisch recht hebt je 14 dagen bedenktijd, net als bij online aankopen? En dat dit niet geldt als je iets in de winkel koopt? Je recht halen begint bij je recht kennen.’
Met de nieuwe video's en voorbeeldbrieven wil de ACM consumenten beter informeren en versterken in hun positie tegenover verkopers.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
ACM ziet stijging in klachten over webwinkels en telefonische werving