De Chinese webshop Shein overtreedt op meerdere fronten het Europese consumentenrecht. Dat blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en haar Europese collega’s. Shein moet binnen een maand met verbeterplannen komen.
Volgens de toezichthouders misleidt Shein consumenten met onder andere nep-kortingen, schaarsteclaims en misleidende informatie over duurzaamheid. Daarnaast ontbreekt essentiële informatie over retourrechten en terugbetalingen, en is het lastig om contact op te nemen met de klantenservice.
De Europese autoriteiten stellen dat dit niet alleen consumenten schaadt, maar ook leidt tot oneerlijke concurrentie met webshops die zich wél aan de regels houden. Shein heeft vier weken de tijd om te laten weten hoe het zijn handelspraktijken gaat aanpassen. Doet het bedrijf dat niet, dan kunnen sancties volgen.
Aansluiting op Europese wetgeving
Het onderzoek wordt geleid door toezichthouders uit Nederland, België, Frankrijk, Duitsland en Ierland. Als zogenoemd Very Large Online Platform (VLOP) valt Shein bovendien onder de Digital Services Act (DSA). De Europese Commissie kijkt daarbij of het platform voldoende doet aan consumentenbescherming en gebruikersveiligheid.
De samenwerking tussen de toezichthouders verloopt via het CPC-netwerk (Consumer Protection Cooperation), waarin EU-lidstaten en de Europese Commissie hun acties coördineren.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Shein moet webshop aanpassen van Europese toezichthouders