De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt zich dit jaar extra bezig met de digitale economie. ‘Grote zorgen onder consumenten over het gebrek aan transparantie in de digitale wereld.’
Ook let de ACM dit jaar extra op de energietransitie. De autoriteit heeft deze twee onderwerpen als aandachtsgebied gemarkeerd in de ACM Agenda 2020-2021. Wat betreft digitale economie gaat het voornamelijk over online misleiding en toegang tot digitale platforms. Volgens de ACM heerst er onder consument grote zorgen over het gebrek aan transparantie op dat vlak. ‘De ACM is er om markten goed te laten werken voor mensen en bedrijven’, legt voorzitter Martijn Snoep uit. ‘Dat doen we in 2020 onder meer door speciale aandacht te geven aan toegang tot digitale platforms, door op de treden tegen online misleiding en door onderzoek te doen naar claims over duurzaamheid van producten en diensten.’
Concreet richt de ACNM zich wat betreft digitale economie op twee punten. Te weten online misleiding en toegang tot platforms en ecosystemen. Zo wil de ACM gaan letten op de wijze waarop bedrijven met data en kunstmatige intelligentie omgaan. ‘In de manier waarop dit gebeurt en in de selectie van de data, kunnen ook risico’s schuilen voor mensen.’
Ook gaat de ACM scherper letten of platforms onderscheid maken tussen grote en kleine leveranciers en afnemers. Doordat platforms steeds groter worden, kan volgens de autoriteit niemand meer om hen heen. ‘Platforms kunnen deze poortwachtersfunctie op oneerlijke manieren gebruiken om hun eigen positie te versterken.’
Ik vraag me af hoe het ACM kijkt naar de prijssturing van Bol m.b.t. wederverkopers. Bol eist een bepaalde prijs, ligt de prijs daarboven dan worden je producten niet meer getoond.
Er is dus geen sprake van een vrije markt maar indirecte prijssturing door Bol. Amazon doet dit niet, hier is de wederverkoper wel vrij om zijn eigen prijs te bepalen.
@Niels Enkel is de competitie op Amazon zo groot, dat je in de praktijk met te hoge prijzen ook niet getoond wordt. De manier waarop dit geregeld wordt is inderdaad anders.
Juridisch zal de ACM bij prijzen vooral kijken of de consument niet gedupeerd raakt. Gezien Bol vooral de prijzen naar beneden bijstelt zie ik hier de ACM niet snel actie ondernemen.
Vanuit Bol is de prijssturing ook wel begrijpelijk, juist met het oog op partijen als Amazon wil Bol niet als te duur bekend staan. Dat was in het verleden nog wel eens het geval...
@Marcel: als je 25% fee vraagt in de mix kun je natuurlijk verwachten dat je aanbod 'te duur' wordt. Eigenlijk zijn nagenoeg alle wederverkopers overpriced omdat ze de torenhoge fee in het product moeten verstoppen. De consument is hier dan de dupe van, en Bol lijkt ''duur''.
Bol zou er verstandig aan doen de fee te verlagen om de prijzen aantrekkelijk te houden, i.t.t. dit soort prijssturing.
Bol.com gooit het steeds meer op deals met leveranciers/merken. Deze merken bepalen dan dat er niet meer door retailers op het plaza verkocht mag worden en gaan dan rechtstreeks verkopen op bol.com. Hierdoor worden retailers in z'n geheel buitenspel gezet op deze plaza's. Bol.com verwijst dan naar de leverancier, maar in werkelijkheid zijn het deals waarbij het lijkt of bol.com buiten schot blijft., maar ze werken er aan alle kanten aan mee. De ACM zou hier eens naar moeten kijken. Hoe kan een leverancier/merk bepalen dat een retailer niet mag verkopen op bol.com terwijl ze het zelf wel rechtstreeks doen en hierdoor prijzen onnodig hoog zijn voor de consument? En hoe haalt bol.com het in z'n hoofd hier aan mee te werken?
lijkt mij een prima plan dat ze bepaalde platforms onder de loep nemen. Met name het garantiestuk. Er komen steeds meer producten die niet voldoen aan de Europese eisen. Amazon zit er al vol van en bij Bol begint het ook. Niet Europees goedgekeurde troep die op de platforms wordt verkocht. Spul wat, zeker voor kinderen, gevaarlijk kan zijn. Als er iets is wordt er snel doorverwezen naar de partner terwijl het platform verantwoordelijk is voor wat er op staat. Maar ook producten die wel goedgekeurd zijn. Diverse fabrikanten geven geen NL garantie als jij het bijvoorbeeld in de VS gekocht hebt. Er moet dan duidelijk worden aangegeven dat er geen garantie is op het product.