Twinkle | Digital Commerce

ACM richt vizier dit jaar op platforms

2020-01-31
1000562
  • 1:16

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt zich dit jaar extra bezig met de digitale economie. ‘Grote zorgen onder consumenten over het gebrek aan transparantie in de digitale wereld.’

Ook let de ACM dit jaar extra op de energietransitie. De autoriteit heeft deze twee onderwerpen als aandachtsgebied gemarkeerd in de ACM Agenda 2020-2021. Wat betreft digitale economie gaat het voornamelijk over online misleiding en toegang tot digitale platforms. Volgens de ACM heerst er onder consument grote zorgen over het gebrek aan transparantie op dat vlak. ‘De ACM is er om markten goed te laten werken voor mensen en bedrijven’, legt voorzitter Martijn Snoep uit. ‘Dat doen we in 2020 onder meer door speciale aandacht te geven aan toegang tot digitale platforms, door op de treden tegen online misleiding en door onderzoek te doen naar claims over duurzaamheid van producten en diensten.’

Concreet richt de ACNM zich wat betreft digitale economie op twee punten. Te weten online misleiding en toegang tot platforms en ecosystemen. Zo wil de ACM gaan letten op de wijze waarop bedrijven met data en kunstmatige intelligentie omgaan. ‘In de manier waarop dit gebeurt en in de selectie van de data, kunnen ook risico’s schuilen voor mensen.’

Ook gaat de ACM scherper letten of platforms onderscheid maken tussen grote en kleine leveranciers en afnemers. Doordat platforms steeds groter worden, kan volgens de autoriteit niemand meer om hen heen. ‘Platforms kunnen deze poortwachtersfunctie op oneerlijke manieren gebruiken om hun eigen positie te versterken.’