Twinkle | Digital Commerce

Jumbo bezorgt vanuit aanzienlijk meer winkels

2019-12-30
1000562
  • [nieuws]
  • 1:33

Het aantal winkellocaties waar vanuit Jumbo boodschappen levert is in één jaar tijd fors toegenomen. Waren dit het eind vorig jaar nog 290, inmiddels staat de teller op 428 locaties.

Dat blijkt uit de jaarcijfers van de Veghelse super. De groei valt onder meer te verklaren door het aantal nieuwe Jumbo-winkels dat het afgelopen jaar is geopend. Er zijn namelijk 54 winkels bijgekomen. Dit zijn voornamelijk omgebouwde winkels van overgenomen formules als Emté en Agrimarkt. Maar ook blijvende investeringen in het online kanaal hebben daaraan bijgedragen.

Het aandeel online van Jumbo steeg het afgelopen jaar tot ruim 4 procent. Dat is iets meer dan vorig jaar, toen dat aandeel nog net onder de 4 procent uitkwam. Het aandeel groeide onder meer dankzij het openen van vier bezorghubs in Amsterdam, Middelburg, Den Bosch en Utrecht. En ook op online b2b-gebied doet Jumbo het goed. De nummer 8 van de Twinkle100 zegt dat in 2019 de omzet behaald uit het bezorgen aan bedrijven is verdubbeld ten opzichte van een jaar geleden. Komend jaar wil de supermarktketen nog meer bezorghubs openen. Hoeveel dat er zijn en waar die komen, is niet bekend. Wel is bekend dat er een nieuw e-dc komt in Bleiswijk.

Jumbo Extra's

Jumbo laat ook wat meer los over het te lanceren loyaliteitsprogramma. Dat programma heet Jumbo Extra’s en wordt komende jaar breed uitgerold. Eerder dit jaar startte Jumbo al een pilot met het programma, dat toen nog het ‘Hallo Jumbo Voordeelprogramma’ heette. Veel meer klanten kunnen volgend jaar dus sparen voor onder andere kortingen. Volgens Jumbo is het programma bedoeld om het aanbod persoonlijk af te stemmen.

De consumentenomzet van Jumbo kwam in 2019 uit op 8,4 miljard euro. Een stijging van maar liefst 14 procent. La Place zette dit jaar 165 miljoen euro om. Volgens ceo Frits van Eerd mikt Jumbo op een omzet van 10 miljard in 2021.