Albert Heijn en Jumbo breiden hun samenwerking met foodblogs fors uit. Tegelijk stappen de twee supermarkten in social commerce via het nieuwe platform Zesty.
Vanaf deze maand zijn Albert Heijn en Jumbo met koopknoppen aanwezig op 56 Nederlandse receptenwebsites, samen goed voor meer dan 400 miljoen pageviews per jaar. Daarmee is naar schatting 90 procent van het onafhankelijke online receptverkeer in Nederland aangesloten. Het gaat om bekende sites als Leuke Recepten, Uit Paulines Keuken en Chicks Love Food.
Van recept naar winkelmandje met één klik
Dankzij de integratie kunnen consumenten met één klik de ingrediënten van een recept toevoegen aan hun digitale winkelmandje. Voor de supermarkten is het een manier om online receptinspiratie direct te koppelen aan hun assortiment. Volgens Albert Heijn sluit dit aan bij de ambitie om gezond en gevarieerd eten toegankelijker te maken.
Zesty koppelt social media aan boodschappen
De techniek achter de integratie is ontwikkeld door initiatiefnemer Food Influencers United (FIU), dat tegelijk het platform Zesty lanceert. Daarmee kunnen gebruikers recepten van Instagram, TikTok en Pinterest verzamelen, bewaren én direct bestellen bij onder meer Albert Heijn en Jumbo. Zesty moet zo de kloof dichten tussen inspiratie op social media en het doen van boodschappen.
Volgens FIU speelt social commerce een steeds grotere rol in het oriëntatieproces van consumenten. ‘Zeker bij jongere doelgroepen begint receptinspiratie op social media’, aldus medeoprichter Kees Meershoek. ‘Zesty maakt het klik- en screenshotcircus overbodig en brengt alles samen op één plek.’
In de coronaperiode sloten steeds meer supermarkten zich aan bij het initiatief om koopknoppen te koppelen aan receptensites. Consumenten aten meer thuis en besteedden meer aandacht aan koken. Nu wordt dit dus fors opgeschaald.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Supermarkten koppelen 90 procent van receptenverkeer aan online winkelmandje