Twinkle | Digital Commerce

Blokker denkt over twee jaar weer winst te maken

2019-12-27
1000562
  • [nieuws]
  • 1:29

Winkelketen Blokker verwacht over een paar jaar weer zwarte cijfers te kunnen schrijven. Volgens ceo Michiel Witteveen heeft de keten sinds enkele maanden de juiste koers weer gevonden.

Dat zegt Witteveen in een interview met De Telegraaf. Hij stelt: ‘Sinds drie maanden doen we het significant beter dan ons budget. Niet in omzet, maar wel in kosten en marge, dus qua operationeel resultaat.’ In 2018 leed Blokker nog forse verliezen, evenals het jaar ervoor.

Nadat Witteveen Blokker dit jaar kocht van de familie Blokker, veranderde er veel. Bijvoorbeeld de online koers. Want ondanks de eerder aangekondigde bricks and clicks-strategie, liet Witteveen eerder dit jaar weten dat de focus van de keten niet op de webwinkel ligt. De online verkoop stijgt weliswaar, maar het online kanaal slokt veel geld op. Zo zei Witteveen deze week nog tegen NRC: ‘Als jij bij ons voor 14 euro koopt, kan ik dat niet gratis bij jou thuis brengen.’

Het lijkt dan ook een kwestie van tijd voordat Witteveen ingrijpt bij de webshop van Blokker. Nu worden bestellingen boven de 40 euro nog gratis thuisbezorgd, maar gezien de recente uitlatingen van Witteveen valt het zeker niet uit te sluiten dat Blokker net als andere retailers voor alle bestellingen bezorgkosten gaat rekenen. En ook helemaal stoppen met thuisbezorging in Nederland is een optie, zo liet Witteveen eerder blijken. In België stopte de retailketen daar eerder al mee.

Blokker wil zich dus meer gaan richten op operationeel resultaat, en een webshop past daar volgens Witteveen niet echt bij. In het vraaggesprek met De Telegraaf stelt hij namelijk verder: ‘Ik wil dat Blokker meer is dan een pure huishoudwinkel. Een leuke buurtwinkel met handige spulletjes als schuursponsjes en emmers. (...) Producten die je dagelijks nodig hebt, maar die je niet op internet gaat kopen.’