Twinkle | Digital Commerce

Jumbo bouwt nieuw e-commerce dc

2019-11-01
1000562
  • 1:31

‘De markt van online boodschappen blijft hard groeien’, stelt Jumbo’s cfo Ton van Veen. Om aan die groei te voldoen bouwt de Veghelse super een nieuwe E-Fulfilment Center (EFC) in Bleiswijk, van waaruit meer klanten hun online bestelde boodschappen krijgen thuisbezorgd.

Het wordt het derde EFC van Jumbo. Zowel in Den Bosch als in Raalte staat er al één.  De nieuwe hub moet zorgen voor duizend nieuwe banen en zal begin 2021 zijn deuren openen.

Landelijke spreiding

Volgens Jumbo is een derde e-dc noodzakelijk om te blijven voldoen aan de klantvraag. Van Veen: ‘Met een efficiënte en schaalbare infrastructuur zorgen we voor een nog sterker omnichannel aanbod voor onze klanten.’ Naast capaciteit is de nieuwe hub ook van belang voor landelijke spreiding van Jumbo’s boodschappenbezorging. Zo heeft Jumbo naast de EFC’s in Den Bosch, Raalte, en straks dus Bleiswijk, ook nog regionale bezorghubs in Utrecht, Den Bosch, Amsterdam en Middelburg.

Dat Jumbo hard groeit met online boodschappen blijkt wel uit de stijgende positie van de onderneming in de Twinkle100. Bezette de super in de vorige editie nog de 11e plek, dit jaar staat de supermarkt op de 8e plek, met een geschatte omzet van 265 miljoen euro in 2018. 90 miljoen meer dan een jaar eerder.

Kanttekeningen

Maar ondanks die groei plaatste Van Veen eerder wel enkele kanttekeningen bij het aanbieden van online boodschappen. Zo zei hij onlangs nog op het Food Retail Event van Deloitte dat steeds meer klanten boodschappen thuis willen bezorgen, maar dat ze voor die dienst niet veel willen betalen. ‘Het kan niet uit.’ De klant is volgens hem gewend geraakt aan kosteloze bezorging van webspelers als Zalando en Picnic. ‘En dus vraagt de klant zich af waarom zijn eigen supermarkt niet ook gratis bezorgt.’