Twinkle | Digital Commerce

Bol.com start twee-uursleveringen

2018-09-11
1500844
  • 3:02

Bol.com begint vandaag met de in januari aangekondigde twee-uursleveringen. Het betreft een pilot met partner PostNL in delen van Amsterdam.

Vanmorgen trapt de aanvoerder van de Twinkle100 de snelle bezorgservice ‘Binnen 2 uur bezorgd’ af met de ceremoniële eerste levering vanuit het lokale magazijn in Duivendrecht. Bewoners van de Amsterdamse postcodegebieden 1091 – 1098 – m.u.v. 1095 – krijgen vanaf vandaag de optie ‘Binnen 2 uur bezorgd’ te zien. Het bezorggebied wordt de komende twee maanden in hoog tempo uitgebreid.

‘We willen klanten een optimale keuze bieden’, zegt algemeen directeur Huub Vermeulen tegen Twinkle. ‘We moeten ons als bol.com aanpassen aan het leven en het ritme van onze klanten. Dat betekent dat een deel van onze klanten in een situatie kan zijn waarbij een dergelijk snelle levering gewenst is. 2-uurs bezorging is geen doel op zich, maar we willen het wel kunnen bieden als het nodig is. We willen onderzoeken hoe we gemak en service op een verantwoorde manier naar een nog hoger niveau kunnen tillen. We willen blijven innoveren en dat kan alleen door daadwerkelijk te ervaren hoe de klant de dienst waardeert.’

Doordeweeks tot 20:00

Voor een twee-uurslevering betalen klanten 4,99 euro per order. Voor wie een Select-abonnement heeft afgesloten bij de e-tailer, is de service gratis. Inwoners van de pilotgebieden kunnen op doordeweekse dagen van 12:00 uur tot 20:00 bestellen; PostNL levert thuis tot 22:00. Bij succesvolle resultaten worden die tijdstippen op den duur verruimd.

‘Uit klantonderzoek blijkt dat ’s middags en het begin van de avond de beste momenten zijn om deze sneldienst aan te bieden en te testen’, legt woordvoerder Roos Franssen uit. ‘In de postcodegebieden waar we starten, kunnen al duizenden mensen ermee kennismaken. Op basis van de resultaten gaan we snel opschalen en bekijken hoe we de service kunnen uitbreiden binnen Nederland en België.’

Select-assortiment

Bol.com start met artikelen uit het eigen Select-abonnement en bekijkt op basis van de pilot of ook het aanbod van externe verkooppartners in aanmerking komt. Franssen: ‘Het ‘Binnen 2 uur bezorgd’-assortiment bestaat uit vaak bestelde artikelen en is beschikbaar voor alle klanten. Daarnaast wordt er gekeken bij welke artikelen de last minute behoefte het grootst is, van barbecues tot luiers. Denk bijvoorbeeld aan populaire artikelen zoals de Google chromecast of cadeaus die op het laatste moment nodig blijken, zoals parfums, make-up en boeken.’

In het najaar van 2016 introduceerde de Twinkle100-aanvoerder al same day delivery. Online orders die op werkdagen vóór het middaguur binnenkwamen, werden via dat programma ’s avonds bezorgd tussen 18:00 uur en 21:30 uur. Onlangs werd het bijbehorende cut off tijdstip verlengd van 12:00 naar 14:00, dankzij een nieuwe samenwerking met logistiek partner RedjePakketje.

Duurzaam

Bol.com benadrukt dat duurzaamheid een speerpunt is bij de nieuwe bezorgoptie. Doorgaans trekt same day delivery, met name binnen een dergelijk kort tijdsbestek, een flinke wissel op het milieu. Bol.com, dat zichzelf ten doel gesteld heeft tegen 2025 klimaatneutraal te werken, zet daarom voor zijn snelle bezorgdienst elektrische bakfietsen in. ‘Door de extra snelle bezorging juist per elektrische bakfiets uit te voeren, zorgt bol.com er samen met PostNL voor dat we de vraag van klanten naar extra snelle bezorging zo duurzaam mogelijk vervullen’, aldus de zegsvrouw.

Klantbehoeftes

Voor directeur Vermeulen betekent de introductie van twee-uursleveringen een nieuwe stip op de horizon van bol.com. ‘We kunnen niet in de toekomst kijken en de volgende stap bij bezorging gaat samen met de klantbehoefte, die razendsnel kan veranderen. Uitgangspunt is dan ook om de klant zo goed mogelijk te bedienen en te anticiperen op die behoeftes, nu en in de toekomst. Of het nu gaat om elke bezorgdienst die we aanbieden, het soort assortiment, of de manier waarop wij de klant willen helpen om het dagelijks leven makkelijker en leuker te maken.’

Lees ook:
- 'Gratis verzending op alles voor Select-abonnees' (08-08-'18)
- 'Bol.com verlaat cut-off tijd Vandaag Bezorgd' (10-07-'18)