Politieke partij D66 wil dat consumenten een melding krijgen te zien hoeveel CO2 er wordt uitgestoten zodra ze een online besteld product retour willen sturen.
Kamerlid Rutger Schonis heeft daarom staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) gevraagd om te gaan praten met de branche, schrijft De Telegraaf. Volgens Schonis zouden grote e-commercepartijen als bol.com en Zalando aan klanten moeten laten zien hoeveel CO2-uitstoot er geproduceerd wordt met een retourzending. ‘Ik ken verhalen van mensen die 40 paar schoenen bestellen en er 39 terugsturen. Daar moeten wel weer allemaal busjes voor rijden.’
In gesprek
De staatssecretaris heeft al aangegeven met de e-commercebranche in gesprek te zijn om bezorging CO2-bewuster te maken. Volgens haar werken verschillende partijen in bijvoorbeeld de kledingbranche al aan het uitbreiden van de productinformatie. Zo zou duidelijkere informatie over de pasmaten moeten zorgen voor minder retouren.
Retourneren is primair een probleem van kosten. Om al deze zaken aan het klimaat op te hangen gaat te ver.
De productie van de goederen kost veel meer CO2 dan de bezorging en het retour. Dan zou er bij elke aankoop dus ook een waarschuwing op het product moeten staan.
Daarbij zijn de echte grote vervuilers de luchtvaart en de grote industrie.
Kortom, retouren zijn een probleem, maar niet primair een milieu probleem. Als je alles gaat ophangen aan milieu, dan worden mensen uiteindelijk milieu moe. Wil je echt het milieu beschermen, dan moeten we met zijn allen gewoon minder consumeren, maar ja, dat kost de economie geld...
Uitstekend idee van rutger. Ben benieuwd hoe je dat dan gaat berekenen want elk pakketje, stad, omgeving, route, soort transport, soort verpakking enz enz heeft een eigen co footprint. Lijkt me volledig kansloos en nutteloos als daar geen sancties op staan. Ga dan ook meteen even bespreken dat alle webshops in de EU verplicht worden om de werkelijke verzendkosten en retourkosten op de factuur en creditfactuur te zetten. En verplicht de grote jongens om die kosten door te berekenen. Gaan er vast ook weer wat meer mensen naar de winkelstraat en misschien lokaal wel op de fiets.
Dan worden de werkelijke kosten beter inzichtelijk en dat raakt de consument veel meer dan een co percentage waar geen enkele sanctie op zit. Laten we gewoon in EU verband verplichten de klant te laten betalen voor de werkelijke verzendkosten en de werkelijke retourkosten dat zal een enorme hoeveelheid onzinnige retouren schelen. Lijkt me wel zo eerlijk want naar een fysieke winkel gaan kost ook tijd en geld Voor het online bestelgemak en levering aan de deur gemak mag best wel wat worden betaald.
Helemaal eens met Nicole!