Twinkle | Digital Commerce

Belgische winkelier online gesteund door lokale klant

2020-05-11
1000562
  • [nieuws]
  • 1:11

Door de coronacrisis moesten veel Belgische winkeliers hun deuren sluiten. Veel van hen begonnen daarom met online verkoop. Consumenten werden tegelijkertijd opgeroepen om de lokale winkelier niet te vergeten. Daar blijken veel Belgen gehoor aan te hebben gegeven.

Zo’n 90 procent van de online omzet van lokale winkeliers komt van klanten binnen de eigen provincie, blijkt uit onderzoek van de Universiteit Antwerpen. ‘We merken een duidelijke positieve evolutie in het aantal lokale online bestellingen, de klanten laten hun lokale winkel niet in de steek’, aldus Ann Verhetsel van de universiteit tegen VRT.

Voor veel lokale winkeliers is de online verkoop, samen met de ‘corona-hinderpremie’, net genoeg om de lockdown te overleven. De online verkoop is gemiddeld gezien goed voor 20 procent van de normale omzet. In België mogen vanaf vandaag de winkels weer open.

Stekker uit webshop na crisis

De onderzoekers verwachten wel dat veel lokale winkeliers na de coronacrisis zullen stoppen met de webshop. Zo zijn de kosten voor verzenden en retouren hoog. ‘Ze moeten hun webshop opzetten, de pakjes versturen, en ze moeten de pakjes die teruggestuurd worden opnieuw ontvangen en eventueel weer verwerken en die kosten zijn zeer moeilijk te recupereren voor de kleine spelers’, aldus onderzoeker Joris Beckers. Volgens Beckers kunnen steden en gemeenten een belangrijke rol spelen, door bijvoorbeeld een platform op te zetten.