Google heeft zijn Afbeeldingen-pagina vernieuwd. Het is nu ook mogelijk om productinformatie, prijzen en een voorraadindicatie te zien.
Zodra een gebruiker naar een product zoekt, bijvoorbeeld een koptelefoon, ziet deze het aanbod van koptelefoons bij een selectie aan retailers. Als hij op de afbeelding klikt, krijgt de klant verkoopinformatie te zien. Zoals prijs, een voorraadindicatie en een productomschrijving. Als een product in verschillende kleuren beschikbaar is, krijgt de consument dat ook te zien. Vervolgens brengt een link de gebruiker naar de desbetreffende webshop.
Alleen voor relevante zoekopdrachten
Dat geldt overigens niet voor alle zoekresultaten. Alleen als een zoekopdracht relevant is en echt over een specifiek product gaat, dan krijgt de gebruiker een selectie te zien. Als je bijvoorbeeld zoekt naar ‘water’ of ‘lucht’ dan krijg je nog wel de losse afbeelding te zien.
Maar op het moment dat je naar een specifiek product zoekt, zoals een smartphone, kladblok of toetsenbord, krijg je resultaten te zien waarbij Google je aanspoort om naar de desbetreffende webshop te gaan. Klikt de bezoeker op een afbeelding, dan zoekt Google daar ook vergelijkbare producten bij. Bovenaan de pagina is nog steeds een selectie gesponsorde producten te zien uit het Google Shopping-platform.
Het is voor Google een volgende stap om rechtstreeks producten te verkopen in Google Afbeeldingen. Dat kan nu nog niet, er is namelijk geen rechtstreekse koopknop aanwezig, maar het is wel een duidelijke aanwijzing waar Google met zijn Afbeeldingen-pagina naar toe wil. Voor retailers is dit een extra manier om hun product te verkopen.
Eerder dit jaar testte Google al in Amerika met dergelijke afbeeldingen. Dit was toen alleen voor een select aantal gebruikers te zien. In die proef waren de afbeeldingen zelf echter ook shoppable. Gebruikers konden dus producten in een afbeelding, bijvoorbeeld een stoel in een afbeelding van een woonkamer, aanschaffen. Het is niet bekend of en wanneer deze toevoeging in Nederland beschikbaar komt.
Top bericht, Jelle. Vraagje: Kijkt Google voor de ranking van de afbeeldingen naar de aanbevolen website of moet de ranking in de Afbeeldingen weer verdient worden. Groet, Rob
Beste Rob,
Vooralsnog lijkt het te gaan om resultaten op basis van relevantie. Google heeft ook een aantal richtlijnen opgesteld. https://developers.google.com/search/docs/data-types/product Daarnaast laat het bedrijf weten dat het gaat om organische bezoeken en niet om betaalde advertenties. https://www.cnet.com/news/google-images-gets-a-revamp-with-a-focus-on-shopping/
Hopelijk geeft dit voldoende antwoord op je vraag. Groet, Jelle