Twinkle | Digital Commerce

RCC blijft erbij: Booking.com misleidt consument

2017-11-11
180101
  • 1:52

Booking.com misleidt consumenten door de suggestie te wekken dat hotelkamers bijna zijn uitverkocht, terwijl via andere wegen nog kamers kunnen worden geboekt. De Reclame Code Commissie (RCC) kwam na hoger beroep van de boekingssite opnieuw tot dat oordeel.

De RCC vindt dat de mededelingen ‘We hebben nog 1 kamer vrij’ en ‘Nog maar 1 kamer beschikbaar voor X euro’ op de website misleidend zijn. Booking.com wekt volgens de commissie ‘de indruk van (grote) schaarste. Hierdoor wordt de gemiddelde consument op een verkeerd been gezet.’

Informatie wel juist
Afgelopen vrijdag publiceerde de commissie haar uitspraak in hoger beroep, een bekrachtiging van haar eerdere beslissing in april dit jaar. Marketingdeskundige Max Kohnstamm, die de klacht had ingediend, kreeg daarin slechts deels gelijk; behalve over de verpakking van de informatie had hij zich ook beklaagd over de juistheid van zowel de kamerinformatie (beschikbaarheid en prijzen) als de bezoekersinformatie op Booking.com. Kohnstamm stelde onder meer dat de vermelde aantallen kijkers 'slechts op fantasie zijn gebaseerd' en bewust worden overdreven met het doel de consument te misleiden. De RCC achtte deze aantijgingen 'voldoende gemotiveerd weersproken'.

Booking.com
Booking.com is niet verplicht om de als misleidend bestempelde mededelingen op zijn website te verwijderen; oordelen van de RCC zijn niet bindend en de commissie kan geen sancties opleggen. Uitspraken gelden als aanbeveling, die echter door een meerderheid van de bedrijven wordt overgenomen. De vraag is wat Booking.com ermee gaat doen. De in ons land gestarte boekingssite stelde eerder al de wet niet te overtreden. De voorwaarden zouden duidelijk in de regels zijn terug te vinden. Elke beschuldiging van misleiding en wanbeleid werd afgewezen.

Misbruik van succes
Klager Max Kohnstamm richtte zijn pijlen al eerder op Booking.com. Hij beschuldigde de site ervan zijn succes te misbruiken in de onderhandeling met hotels. Op MarketingOnline blogde hij onder andere over de veelbesproken laagste prijsgarantie die Booking.com hoteliers oplegt. ‘Hotels kunnen eigenlijk niet meer zonder Booking.com. Voor veel hotels is Booking.com immers onmisbaar voor een fatsoenlijke bezettingsgraad. Vandaar dat Booking.com voor haar dienstverlening van de hotels een fors percentage van de omzet vraagt. Dat mag natuurlijk. Maar wat absoluut niet mag is dat Booking.com de aangesloten hotels verbiedt om de consument elders een beter aanbod te doen dan op de website van Booking.com.'