Eind vorig jaar lanceerde Amazon het koopjesplatform Amazon Haul. Hierop worden goedkope producten tot 20 dollar aangeboden, die rechtstreeks vanuit China worden verzonden. Slechts enkele maanden na de introductie lijkt Amazon al deels van die strategie af te stappen.
The Verge ontdekte namelijk dat er inmiddels merkproducten op Amazon Haul worden verkocht, net als artikelen die duurder zijn dan 20 dollar. Opvallend: een deel van het assortiment wordt nu verzonden vanuit Amazon-magazijnen in de Verenigde Staten. Dat is sneller, maar haaks op de belofte die bij de lancering werd gedaan.
Volgens Duitse media hangt de koerswijziging samen met Amerikaanse importtarieven op Chinese producten. Amazon zou hierdoor genoodzaakt zijn zijn ‘lowcostdivisie’ te herstructureren. Door leveringen vanuit eigen magazijnen te doen, worden deze tarieven voorlopig omzeild. Maar dat is slechts een tijdelijke oplossing. De vraag is dan ook: wordt Amazon Haul het kind van de rekening in de oplopende handelsoorlog?
Amazon Haul is voorlopig alleen in de VS beschikbaar en bevindt zich daar nog in bètafase. Eerder dit jaar meldde The Information dat het platform mogelijk ook naar Europa uitbreidt.
Amazon zelf heeft nog niet gereageerd op de recente ontwikkelingen binnen Amazon Haul.
Niet zo heel vreemd toch? Temu heeft exact hetzelfde gedaan in maart 2024. Toen voerden ze naast het model waarin losse pakketjes uit China worden verstuurd en Temu alle logistiek verzorgd (het zogenaamde 'fully managed model') ook het 'semi-managed model' in. Daarbij zorgt de Chinese fabrikant/verkoper dat het verstuurd wordt naar een buitenlands magazijn en tevens de last-mile delivery. Temu blijft de prijs bepalen en de marketing doen. Daarmee gaan de kosten voor Temu niet alleen omlaag (die zouden stijgen door afschaf van de minimis) maar kan het ook grotere producten verkopen die niet in een klein pakketje passen. Amazon Haul doet ik dus precies hetzelfde. En tarieven worden daarmee niet omzeild want goederen worden in bulk door de verkoper geïmporteerd, dus er moet gewoon importheffing betaald worden.
Je reactie op Ed Sander: