Webwinkel Zalando haalde in het eerste kwartaal van dit jaar meer klanten binnen dan in 2018. Die klanten gaven meer geld uit, maar onder de streep maakt Zalando verlies.
Half april meldde het bedrijf al dat het in dit eerste kwartaal een beter brutoresultaat heeft geboekt.
De aangepaste brutowinst is 6,4 miljoen euro, in het eerste kwartaal van vorig jaar was dat 0,4 miljoen euro.
Groei buiten thuisregio
De omzet steeg in vergelijking met het eerste kwartaal van vorig jaar met ruim 15 procent (tot 1.378,2 miljoen euro). De omzetgroei komt grotendeels van buiten de thuisregio (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland). Anders dan vorig jaar boekte Zalando afgelopen kwartaal de meeste omzet in de andere landen.
In de thuisregio boekt Zalando wel een positief bedrijfsresultaat, maar als alle landen waar Zalando actief is worden meegeteld, realiseert het bedrijf een nettoverlies van 17,6 miljoen euro. In 2018 was dit 15,1 miljoen euro.
Het marktaandeel steeg in het eerste kwartaal. De gross merchandising value (GMV) groeide met 23,1 procent naar 1,8 miljard euro. Het aantal actieve klanten steeg van 23,9 miljoen naar 27,2 miljoen.
Het websitebezoek groeide met 29,5 procent naar 924 miljoen bezoeken. Klanten bestelden vaker (11,5 procent meer), maar voor minder grote bedragen. In 2018 was het gemiddelde bestelbedrag 59,40 euro in het eerste kwartaal van dit jaar daalde dit met ruim 2 euro.
Forse bezoekgroei via mobiel
In de cijfers is een forse groei te zien in het aantal klanten dat de mobiele site van Zalando bezoekt. Was het vorig jaar 76,6 procent, afgelopen kwartaal ging het om 82,4 procent.
Mede-ceo Robin Ritter gaf in februari dit jaar aan dat GMV voor Zalando de belangrijkste maatstaf voor groei is. Zalando verwacht dat de GMV de komende jaren 20-25 procent zal groeien, harder dan de omzet van het bedrijf. Zalando hoopt dat in 2023/2024 40 procent van de handel via partners verloopt.
typische elk jaar weer. op 26 april wordt er geschreven dat Zalando miljoenen winst maakt over eerste kwartaal en 2 mei schrijven ze dat er 17.6 miljoen verlies wordt gemaakt! Hoe lang duurt het nog voor de luchtbel klapt? Luchtkastelen verkopen door met zwaar verlies te verkopen (hoge kortingen, gratis heen, gratis terug) gedragen spullen accepteren etc etc. Is hier sprake van een gezond business model? of op zeer aggresieve wijze het leven zuur maken van bedrijven die (nog) wel winst maken in de zelfde branche om die kapot te maken.
Heel erg mooi allemaal voor Zalando, maar uiteindelijk altijd maar verlies leiden is ook geen haalbare zaak. Altijd de focus op omzet levert dus niet veel behalve veel lage lonen banen. Wij varen een andere koers met als resultaat 15 jaar nooit rode cijfers geschreven
Goed bezig Kish! En zo zijn er meer webshop ondernemingen die zich qua cijfers en financiële communicatie volstrekt gedeisd houden, maar ondertussen heel goed geld verdienen en in relatieve stilte hard groeien.
Eigenlijk koopt Zalando telkens marktaandeel door onder een gezonde marge te verkopen.
De vraag is of de klanten ook blijven wanneer de marge iets omhoog wordt geschroefd. Wellicht wel, omdat alle serieuze concurrentie op dat moment inmiddels failliet is en Zalando zoveel macht heeft...
Of de consument daar nu beter van wordt vraag ik me af. Volgens mij is de economie veel meer gebaat bij hard werkende ondernemers met hart voor de zaak...