Twinkle | Digital Commerce

Zalando trekt meer klanten, maakt meer verlies

2019-05-02
1000562
  • [nieuws]
  • 1:32

Webwinkel Zalando haalde in het eerste kwartaal van dit jaar meer klanten binnen dan in 2018. Die klanten gaven meer geld uit, maar onder de streep maakt Zalando verlies.

Half april meldde het bedrijf al dat het in dit eerste kwartaal een beter brutoresultaat heeft geboekt.

De aangepaste brutowinst is 6,4 miljoen euro, in het eerste kwartaal van vorig jaar was dat 0,4 miljoen euro.

Groei buiten thuisregio

De omzet steeg in vergelijking met het eerste kwartaal van vorig jaar met ruim 15 procent (tot 1.378,2 miljoen euro). De omzetgroei komt grotendeels van buiten de thuisregio (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland). Anders dan vorig jaar boekte Zalando afgelopen kwartaal de meeste omzet in de andere landen.

In de thuisregio boekt Zalando wel een positief bedrijfsresultaat, maar als alle landen waar Zalando actief is worden meegeteld, realiseert het bedrijf een nettoverlies van 17,6 miljoen euro. In 2018 was dit 15,1 miljoen euro.

Het marktaandeel steeg in het eerste kwartaal. De gross merchandising value (GMV) groeide met 23,1 procent naar 1,8 miljard euro. Het aantal actieve klanten steeg van 23,9 miljoen naar 27,2 miljoen.

Het websitebezoek groeide met 29,5 procent naar 924 miljoen bezoeken. Klanten bestelden vaker (11,5 procent meer), maar voor minder grote bedragen. In 2018 was het gemiddelde bestelbedrag 59,40 euro in het eerste kwartaal van dit jaar daalde dit met ruim 2 euro.

Forse bezoekgroei via mobiel

In de cijfers is een forse groei te zien in het aantal klanten dat de mobiele site van Zalando bezoekt. Was het vorig jaar 76,6 procent, afgelopen kwartaal ging het om 82,4 procent.

Mede-ceo Robin Ritter gaf in februari dit jaar aan dat GMV voor Zalando de belangrijkste maatstaf voor groei is. Zalando verwacht dat de GMV de komende jaren 20-25 procent zal groeien, harder dan de omzet van het bedrijf. Zalando hoopt dat in 2023/2024 40 procent van de handel via partners verloopt.