Twinkle | Digital Commerce

Onderzoek: online shoppen leidt vaak tot miskopen

2025-08-05
1000561
  • [nieuws]
  • 1:20

De meeste impulsaankopen en miskopen vinden plaats bij online aankopen. Dat blijkt uit onderzoek onder duizend Nederlanders, uitgevoerd in opdracht van betaalprovider Billink.

Volgens het onderzoek is de belangrijkste reden om online te shoppen het vinden van de laagste prijs. Vooral hoge kortingen en uitverkoop blijken aan te zetten tot impulsaankopen: 66 procent van de ondervraagden geeft aan hier gevoelig voor te zijn. Bij jongeren tussen 18 en 34 jaar loopt dit op tot 87 procent. Zij kopen vooral uit verveling of vanwege trends.

Klanten kiezen online winkelen vanwege het prijsvoordeel (56%), tijdbesparing (51%) en het ruime aanbod (37%). Tegelijkertijd is het ook de plek waar het merendeel van de recente miskopen plaatsvond.

Twijfels bij de aankoop

In de afgelopen zes maanden deed 43 procent van de ondervraagden een miskoop. In bijna driekwart van de gevallen ging het om een online aankoop. Hoge verzendkosten (65%) en onverwachte bijkomende kosten (39%) zijn de voornaamste redenen om een aankoop alsnog af te breken. Andere afhaakmomenten zijn een onveilig aanvoelend betaalproces (31%), onduidelijk retourbeleid (29%) en verplichte accountregistratie (28%).

Betaalopties geven vertrouwen

Het vertrouwen in een webshop hangt sterk samen met de geboden betaalmogelijkheden. De aanwezigheid van bekende betaalopties (62%) en gratis retourneren (60%) worden het vaakst genoemd als vertrouwenwekkend. Ook klantenservice via meerdere kanalen (43%) en positieve reviews (41%) spelen hierin een rol.

‘Het is niet gek dat 42 procent aangeeft dat achteraf betalen het meeste vertrouwen geeft bij een online aankoop’, aldus Frank Waagmeester, CEO van Billink. ‘De belangrijkste redenen zijn het eerst in handen willen hebben van de bestelling, meer controle over de betaling en wantrouwen in webshops.’