De meeste impulsaankopen en miskopen vinden plaats bij online aankopen. Dat blijkt uit onderzoek onder duizend Nederlanders, uitgevoerd in opdracht van betaalprovider Billink.
Volgens het onderzoek is de belangrijkste reden om online te shoppen het vinden van de laagste prijs. Vooral hoge kortingen en uitverkoop blijken aan te zetten tot impulsaankopen: 66 procent van de ondervraagden geeft aan hier gevoelig voor te zijn. Bij jongeren tussen 18 en 34 jaar loopt dit op tot 87 procent. Zij kopen vooral uit verveling of vanwege trends.
Klanten kiezen online winkelen vanwege het prijsvoordeel (56%), tijdbesparing (51%) en het ruime aanbod (37%). Tegelijkertijd is het ook de plek waar het merendeel van de recente miskopen plaatsvond.
Twijfels bij de aankoop
In de afgelopen zes maanden deed 43 procent van de ondervraagden een miskoop. In bijna driekwart van de gevallen ging het om een online aankoop. Hoge verzendkosten (65%) en onverwachte bijkomende kosten (39%) zijn de voornaamste redenen om een aankoop alsnog af te breken. Andere afhaakmomenten zijn een onveilig aanvoelend betaalproces (31%), onduidelijk retourbeleid (29%) en verplichte accountregistratie (28%).
Betaalopties geven vertrouwen
Het vertrouwen in een webshop hangt sterk samen met de geboden betaalmogelijkheden. De aanwezigheid van bekende betaalopties (62%) en gratis retourneren (60%) worden het vaakst genoemd als vertrouwenwekkend. Ook klantenservice via meerdere kanalen (43%) en positieve reviews (41%) spelen hierin een rol.
‘Het is niet gek dat 42 procent aangeeft dat achteraf betalen het meeste vertrouwen geeft bij een online aankoop’, aldus Frank Waagmeester, CEO van Billink. ‘De belangrijkste redenen zijn het eerst in handen willen hebben van de bestelling, meer controle over de betaling en wantrouwen in webshops.’
Grappig dat een 'onderzoek' vanuit Billink onderschrijft dat achteraf betalen het meeste vertrouwen geeft bij een online aankoop. Wat een nonsens. Wij hebben met Billink gewerkt, pure amateurs. Kneuzen, ontstaan uit een incassobureau. Dan weet je het wel.
Betrouwbaarheid zit hem veel meer in (externe) reviews, werking van website, productaanbod en klantenservice. Achteraf betalen is ellende, voor zowel consument als webshop.
Je reactie op Klaas V.:
Leuk artikel. Voor mij geeft een combinatie van goede reviews en bekende betaalmethodes het meeste vertrouwen bij online shoppen. Achteraf betalen vind ik zelf handig, vooral bij webshops die ik nog niet goed ken. Geeft net wat meer zekerheid.
Je reactie op Peter S:
Ok Peter van Billink :) Dank voor je toevoeging.
Je reactie op Sjef van O.:
Heerlijk zo'n nep reactie van een Billink medewerker.
Je reactie op Patmania:
Blij dat dit straks onder de strenge consumentenkredieten wetgeving gaat vallen. Veel mensen, hoofdzakelijk jongeren, gaan een betalingsverplichting aan die ze niet kunnen terugbetalen. Dat leidt tot veel problemen in de maatschappij. Die problemen moeten wij met z'n allen betalen. Het is nadelig dat de wet verplicht om 50% achteraf betalen mogelijk te maken. Die moet aangepast worden. Waarschijnlijk zal 80% van alle webshops dan gelijk stoppen met het aanbieden van Achteraf Betalen. Het retourpercentage van achteraf betalers is fors hoger dan mensen die vooraf betalen. Immers je voelt geen pijn. Daarnaast zijn de kosten voor webshops voor Achteraf Betalen fors. Een Billink vraagt gewoon 4%. Dat drijft de prijzen ook met 4% op.
Je reactie op Patmania:
Helemaal waar. Bij ons lagen de retouren bijna 5 keer hoger in vergelijking met iDeal klanten. Ook de discussie die voorkomt vanuit achter betalers is verschrikkelijk. Mensen die niet thuis zijn en een pakketje gewoon niet op willen halen, het kan allemaal met achteraf betalen. Als ze betaald hebben via iDeal halen ze het pakje op, maar met Billink laten ze het lekker liggen. En daarna een discussie starten via Billink, niet via ons. Wij moeten een maand later horen wat er aan de hand is, zonder iets te kunnen rechtzetten. Blijf weg van achteraf betalen. Het is echt ellende. Inderdaad, ook maatschappelijk.
Je reactie op Klaas V.: