Hoge verzendkosten weerhouden veel Nederlanders ervan om online aankopen te doen. Ruim 59 procent van de consumenten zegt bestellingen te annuleren als de verzendkosten te hoog zijn.
Dat blijkt uit de E-commerce Delivery Compass 2025 van Sendcloud, waarvoor 8.000 consumenten uit acht Europese landen zijn ondervraagd.
Opvallend is dat consumenten, ondanks hun prijsbewustzijn, wél bereid zijn extra te betalen voor gemak. Zo kiest 36,2 procent voor bezorging op dezelfde dag, 22,4 procent voor levering op een specifiek tijdstip en 21,1 procent zelfs voor bezorging binnen een uur.
Gratis verzending blijft een krachtig middel om conversie te stimuleren. Bijna driekwart van de Nederlandse consumenten (70,1 procent) is bereid extra producten toe te voegen aan de winkelmand om in aanmerking te komen voor gratis verzending. De gemiddelde drempel hiervoor ligt op een orderwaarde van € 25,28.
Flexibiliteit speelt ook een rol: 69,3 procent van de ondervraagden vindt lagere verzendkosten gerechtvaardigd als ze langer moeten wachten op hun pakket.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
'Hoge verzendkosten belangrijke afhaakfactor bij online shoppen'