Twinkle | Digital Commerce

Marktplaats toont foto’s van concurrerende verkopers

2019-04-09
1038584
  • 1:20

Marktplaats presenteert vandaag een uitbreiding van zijn fotoherkenningsfunctionaliteit. Bij het plaatsen van advertenties worden verkopers gewezen op soortgelijke classifieds van anderen.

Zo krijgen ze tijdens het plaatsingsproces letterlijk in beeld wat er al op Marktplaats te koop is. ‘Automatisch advertenties vergelijken maakt verkopen makkelijker’, is de belofte.

Beeldherkenning bij Marktplaats

Beeldherkenning is niet nieuw voor Marktplaats; sinds vorig jaar wordt de technologie ingezet om het plaatsen van advertenties laagdrempeliger te maken; verkopers hoeven in beginsel alleen nog maar een foto te maken annex uploaden om een object te koop te zetten. Marktplaats detecteert informatie als merk en formaat en geeft ook een bandbreedte voor de verkoopprijs aan, mits over het object voldoende data beschikbaar zijn.

Automatisch actuele advertenties

Op basis van de eerst geplaatste foto krijgen Marktplaats-adverteerders voortaan automatisch soortgelijke actuele advertenties te zien.

‘Dit maakt het nog makkelijker bij het plaatsen van een nieuwe advertentie een sterke titel, goede omschrijving en aantrekkelijke vraagprijs te bepalen’, aldus Marktplaats. Als er onvoldoende soortgelijke advertenties zijn, worden geen automatisch resultaten getoond.

Van advertentie naar transactie in vijf minuten

De nieuwe functie is in 28 productcategorieën te gebruiken en beschikbaar in (de meest recente versie van) de app van Marktplaats. Het bedrijf, dat mogelijk door eBay in de etalage zou worden gezet, wil het handelsproces op zijn site continu vereenvoudigen en versnellen. Het heeft een big hairy audicious goal, vertelde de inmiddels vertrokken voorman Olivier van Duijn eerder aan Twinkle: ‘Van een advertentie naar een afgeronde transactie in vijf minuten, met een glimlach.’