Twinkle | Digital Commerce

Topman neemt Blokker over

2019-04-01
1000562
  • [nieuws]
  • 1:45

Michiel Witteveen, ceo van Blokker, neemt de winkelketen over van de familie Blokker. Bij de overname horen ook Big Bazar, Marskramer en het moederbedrijf Blokker Holding.

Dat laat het bedrijf weten in een persbericht. Volgens de keten meldde de afgelopen maanden zich verschillenden potentiele kopers. De aandeelhouder van de holding was op zoek naar iemand die het verlieslatende concern weer op de rit kan krijgen. Witteveen zal ook investeren in de ontwikkeling van de huidige formules. Hoe dat eruit ziet, is nog niet bekend. Ook financiële details van de ‘management buy-out’ zijn niet bekendgemaakt.

In een reactie stelt Witteveen dat de overname is gedaan met het oog op de lange termijn. ‘De kans om dit iconische bedrijf samen met alle medewerkers een nieuwe toekomst te geven, grijp ik met beide handen aan. Ik kijk ernaar uit om samen met het management te werken aan de toekomst.’ Ook de familie Blokker laat weten verheugd te zijn met de verkoop van Blokker en Big Bazar. ‘De organisatie kan zich nu weer volledig richten op de toekomst.’ Witteveen krijgt ook een bedrag van de familie Blokker. Hoe hoog dat is, wordt niet vermeld.

Bricks & Clicks

Wat de overname voor de online ambitie van het bedrijf betekent, is niet duidelijk. In februari liet Blokker nog weten dat het online aanbod werd gelijkgetrokken met het assortiment van de fysieke winkels. De webshop en fysieke winkels opereerden eerst los van elkaar. Met Blokkers Bricks & Clicks-strategie wil de retailer een aanbod creëren war de klant meer aan heeft. Daarnaast worden er meer bestelzuilen geplaatst in de winkels.

Nextail

Blokker Holding kwam in 2017 diep in de rode cijfers terecht. Het verlies van de onderneming nam in dat jaar toe naar 344 miljoen euro. Ook daalde de omzet van 1,965 miljard naar 1,583 miljard euro. Lichtpuntje was Blokker.nl, dat groeide met 25 procent. De online tak van Blokker is in dat jaar goed voor 15 procent van de totaalomzet van Blokker in Nederland. Om de omnichannel strategie te versterken werd begin vorig jaar aangekondigd dat e-commercebedrijf Nextail volledig geïntegreerd zal worden in de retailketen. Daarmee kwam een einde aan Nextail als zelfstandige online organisatie.