Twinkle | Digital Commerce

AO van start met AR

2019-04-16
1000562
  • [nieuws]
  • 1:06

De Britse online elektronicaketen AO heeft een AR-functie toegevoegd aan zijn mobiele applicatie. Hiermee kunnen consumenten bijvoorbeeld televisies in hun woonkamer passen.

AO volgt daarmee het voorbeeld van Coolblue, dat enkele maanden geleden in Nederland een dergelijke AR-functie toegevoegde aan zijn app. Wat echter verschilt is dat de functie die AO aan zijn app heeft toegevoegd, zich niet beperkt tot alleen televisies. Zo kunnen consumenten ook bijvoorbeeld kijken of een fornuis wel in de keuken past, of dat een koelkast wel door de voordeur heen kan.

De functie is vooralsnog alleen voor iPhone-bezitters beschikbaar en alleen op enkele productcategorieën van toepassing. Maar de e-tailer heeft al aangegeven de functie naar meer categorieën uit te willen breiden. ‘Augmented reality betekent dat klanten geen meetlint of hun verbeelding nodig hebben om erachter te komen of een product er goed uitziet of bij hen in huis past’, aldus managing director David Lawson van AO.com. ‘We hebben echt een aantal opwindende ontwikkelingen gepland voor deze technologie en hopen deze voor het einde van het jaar beschikbaar te hebben voor de hele site.’

Minder retouren

Daarnaast denkt AO met deze toepassing het aantal retouren te kunnen reduceren. Volgens Dawson is één van de meest voorkomende redenen voor het terugsturen van een product naar AO omdat deze niet in de ruimte past.