Twinkle | Digital Commerce

'Nog geen half procent e-commerce is voice shopping'

2018-12-28
1280720
  • 1:17

Het aandeel van voice shopping is groeiende, maar nog vrij beperkt. In de VS tekenen spraakassistenten dit jaar voor 0,4 procent van de digitale verkopen.

Dat schrijft RetailDive op basis van cijfers van eMarketer. Volgens het onderzoeksbureau bestellen Amerikanen in dit aflopende jaar samen voor 2,1 miljard dollar aan producten met hun stem, nog geen half procent van de totale e-commerce uitgaven.

Het bureau doet geen omzetvoorspelling voor het komende jaar, wel spreekt het de verwachting uit dat 27 procent van de gebruikers van spraakassistenten in 2019 aan voice shopping zal doen (lees: daadwerkelijk bestellen). Dat percentage is naar beneden bijgesteld; eerder prognoticeerde eMarketer nog 31 procent.

Amazon Alexa

Onder de spraakassistenten is Alexa dominant, hoewel het marktaandeel in de VS volgens eMarketer daalde van 66,6 naar 63,3 procent. Amazon maakte op Tweede Kerstdag bekend dat Alexa in dit holiday shopping season drie keer zoveel is gebruikt als vorig jaar, zonder dat te concretiseren.

Google Assistant

Google is dé concurrent. Anders dan Alexa is diens Assistant ook in de Nederlandse taal beschikbaar. Onder andere bol.com, Jumbo, PostNL en Albert Heijn maakten al toepassingen voor de spraakhulp in onze moerstaal. Sinds begin deze maand kunnen Nederlandse bedrijven die beschikken over zo'n zogenoemde Action, ook Transactions toevoegen aan Google Assistant.

Lees ook:
* Thuis bij Google Home (14 november 2018)
* Nederlander loopt niet warm voor voice shopping (17 september 2018)