Consumenten kunnen binnenkort producten via Google Assistent en Home bij webwinkels gaan kopen. De spraakhulp is uitgerust met een Transactions-optie.
De Transactions-API werd vorig jaar aangekondigd tijdens het jaarlijkse Google I/O-congres. In Europa was die functie vooralsnog beschikbaar in Frankrijk en Duitsland. Maar nu kunnen Nederlandse bedrijven die een Action in Google Assistent hebben, ook Transactions toevoegen.
Bedrijven die gebruikmaken van autorisatiesoftware OAuth2.0 kunnen consumenten via Google Assistent in hun eigen webshop laten afrekenen. Ook is het voor webwinkels mogelijk om betalingen aan Google Pay te koppelen. Zodat consumenten die van Google’s eigen betaaldienst gebruikmaken, daarmee in Google Assistent kunnen afrekenen.
Reserveringen
Naast het aanschaffen van producten in webshops opent de komst van Transactions ook de deur om kaartjes voor het openbaar vervoer te reserveren of een afspraak te maken bij de kapper. Ook een tafel reserveren in een restaurant is dan mogelijk. Het is nog niet bekend wanneer het daadwerkelijk mogelijk is om bij de eerste Nederlandse bedrijven via Google’s spraakhulp te gaan kopen.
In zee
De Nederlandse Google Assistent is sinds juli beschikbaar. Veel retailers gaven gelijk aan een Action te maken in de spraak assistent. Zo doet bol.com een proef waarbij klanten onder meer advies kunnen vragen over bijvoorbeeld cadeaus. En kunnen consumenten bij Albert Heijn boodschappenlijstjes samenstellen. Ook MediaMarkt, Jumbo en PostNL hebben inmiddels een Action in Google Assistent. De Action van bol.com is sinds vorige week vrijdag uitgebreid, Nu is het ook mogelijk om na te vragen waar de bestelling blijft.
Lees ook: 'Spraakbesturing gaat heel veel invloed hebben op ons dagelijks leven' (30-07)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Google Home klaar voor Nederlandse e-commerce
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.