Twinkle | Digital Commerce

Nederlander loopt niet warm voor voice shopping

2018-09-17
1000562
  • 1:13

Slechts 12 procent van de Nederlandse consumenten heeft tijdens het online shoppen wel eens een voice assistant gebruikt. 66 procent verwacht de technologie in de toekomst helemaal niet te gebruiken.

Dat blijkt uit het rapport ‘De klant van de toekomst’. In het onderzoek, dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau CensusWide in opdracht van Wunderman Commerce, komt naar voren dat 19 procent van de ondervraagde Nederlanders in de toekomst wel gebruik gaat maken van de technologie.

Het onderzoek, dat resultaten van 1.500 Nederlandse respondenten vergelijkt met die van 1.500 Britse en 2.000 Amerikaanse consumenten, stelt dat Nederlanders zich nog niet genoeg op hun gemak voelen om de technologie te gebruiken. Bijna driekwart van de ondervraagden geeft aan bang te zijn dat de smart assistant per abuis of zonder toestemming producten bestelt.

Uit een publicatie van The Information bleek eerder dit jaar al dat 90 procent van de Amerikanen die wel eens heeft geshopt met Amazon's spraakassistent Alexa, het bij die ene keer laat.

Gratis bezorging belangrijk

Het rapport onderzocht ook het online shopgedrag van consumenten. Hieruit blijkt dat Nederlanders gratis bezorging (63 procent) een goede reden vinden om voor een webwinkel te kiezen. 38 procent van de Nederlandse respondenten vindt het belangrijk hun bestelling binnen 24 uur in huis te hebben. Bij Britten en Amerikanen ligt dit percentage een stuk hoger: 59 procent. Slechts 4 procent van de Nederlandse ondervraagden verwacht een bestelling dezelfde dag nog in ontvangst te nemen.