Twinkle | Digital Commerce

Sinterklaas goed voor 340,9 miljoen euro online omzet

2018-12-04
1000562
  • 1:12

De goedheiligman heeft dit jaar weer voor een flinke omzetboost gezorgd bij Nederlandse webwinkeliers. In de vijf weken voorafgaand aan pakjesavond verkochten zij voor 340,9 miljoen euro aan sinterklaascadeautjes.

Dat blijkt uit onderzoek onder leden van brancheorganisatie Thuiswinkel.org. De omzet ligt in die weken gemiddeld 28 procent hoger dan normaal.

Van 1 november tot 5 december wordt er gemiddeld per week 311,7 miljoen euro online uitgegeven. Dit betreft zowel diensten als producten. Volgens de branchevereniging spelen koopjesdagen zoals Black Friday en Singles’ Day, maar ook Sinterklaasavond hierin een belangrijke rol. Opgeteld komt het bedrag in die periode op bijna 1,6 miljard euro uit. ‘Maar nu de buitenlandse shopfeesten ook in Nederland nog verder zijn ingeburgerd, verwachten we dat dit record volgend jaar opnieuw moeiteloos gebroken wordt’, stelt directeur Wijnand Jongen in het Sinterklaasbericht.

Giftcards

Naast de vertrouwelijke gezelschapsspelletjes en computergames zijn dit jaar ook giftcards en cadeaubonnen in trek tijdens de feestdagen. Uit cijfers van GfK blijkt dat de periode oktober tot en met december goed is voor 40 procent van de jaaromzet in de totale markt voor cadeaukaarten.

Lagere procentuele groei

De 28 procent omzetgroei is lager dan vorig jaar. Toen gaf de brancheorganisatie nog te kennen dat de gemiddelde weekomzet met 31 procent was gegroeid in de periode voor Sinterklaas. Vooraf was nog gerekend op een groei van 25 procent. Dit jaar lag de verwachting tussen de 25 en 30 procent.