De lange en warme zomer van dit jaar vertaalt zich in de fashionwereld naar een omzetgroei van 0,4 procent in het derde kwartaal. Online kledingverkopers boekten dubbele groeicijfers, terwijl offline omzetten daalden.
Dat meldt brancheorganisatie INretail op basis van de resultaten van de INretail GfK Fashionscan. De totale tussenstand van dit jaar komt na negen maanden uit op een plus van 0,6 ten opzichte van vorig jaar. Logischerwijs blijken in het afgelopen derde kwartaal vooral jurken en tops het bijzonder goed gedaan te hebben; zwemkleding werd zelfs 40 procent meer verkocht ten opzichte van 2017.
Online versus offline
De omzetontwikkeling van online en offline kledingshops lopen uiteen: de verkoop van mode via offline kanalen daalde met 5,2 procent, terwijl de online kledingverkopen met 14,3 procent groeiden. In het eerste kwartaal dit jaar bedroeg het verschil nog -5,5 versus +11,5; in het tweede kwartaal groeiden offline omzetten met 2,2 procent, versus een online groei van 19,1 procent.
Plussen en minnen
In juli stegen de omzetten in de Nederlandse modebranche onderaan de streep volgens het onderzoek met gemiddeld 3,7 procent, in augustus met 2,9 procent. September leverde daarentegen een dip van 6,6 procent op. INretail verklaart die door het aanhoudende warme weer en de piek van 23 procent in de septembermaand van 2017.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Kloof Nederlandse kledingomzetten houdt aan
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.