Twinkle | Digital Commerce

Warmte doet mode geen goed

2018-08-03
1000562
  • [nieuws]
  • 0:60

Hoewel online modeverkopers in het tweede kwartaal nog een flinke omzetplus boekten, dreigt die groei door de aanhoudende zomerhitte af te nemen.

Dat meldt brancheorganisatie INretail, die in samenwerking met GfK metingen uitvoert. Hieruit blijkt dat online modewinkels in het tweede kwartaal 19.1 procent meer omzet binnenhaalden dan in diezelfde periode vorig jaar. Fysieke winkels moeten het met een groei van 2.2 procent doen. Webwinkels in schoenen zagen hun omzet met 22.4 procent stijgen, in fysieke winkels was dit 0.7 procent. In het vorige jaar groeiden online modespelers nog met bijna een kwart.

Vrees voor Q3

De lange periode van warmte zorgt er volgens INretail voor dat retailers mogelijk moeten vrezen voor het derde kwartaal. De neiging om naar een modeshop of webwinkel te gaan is in deze periode getemperd, waardoor een sterk derde kwartaal zoals vorig jaar - met een stijging van 12.8 procent op de volledige modeverkopen - niet vanzelfsprekend is.

Multichannel

Volgens INretail zit de succesfactor voor mode in een multichannel formule. Volgens de organisatie is het van belang om continu aansluiting te houden op het gedrag van de consument die schakelt tussen de beide werelden van on- en offline.