Twinkle | Digital Commerce

Koud kwartaal splijt mode-omzet: offline daling, online stijging

2018-05-11
1000562
  • [nieuws]
  • 0:59

De lage temperaturen in maart zorgden in de kleding- en schoenenwinkels voor koele omzetten. Waar de offline modebranche in de eerste drie maanden van dit jaar procenten inleverde, zaten omzetten uit online verkoopkanalen echter in de lift.

De mode- en schoenensector leverde in het eerste kwartaal in totaal 1,6 procent omzet in ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, meldt INretail op basis van onderzoek van GfK. De oorzaak van de teruglopende omzetten begin dit jaar ligt volgens de branchevereniging bij het lang aanhoudende winterweer.

Online versus offline

Uitgesplitst over de verkoopkanalen blijkt dat omzetten in kledingwinkels gemiddeld 5,5 procent daalden, tegenover een toename van 11,5 procent in de online kledingsector. Dezelfde trend doet zich voor in de schoenensector: fysieke winkels zouden in het afgelopen kwartaal 10,1 procent omzet ingeleverd hebben, terwijl webwinkels 5,4 procent extra verkochten ten opzichte van het eerste kwartaal van 2017.

Ondanks een moeizame start van dit jaar gloort er echter hoop, aldus INretail: 'Het tweede kwartaal startte in april veel positiever.'