Twinkle | Digital Commerce

WhatsApp Business uitgebreid met business API

2018-08-02
1000562
  • 1:37

WhatsApp heeft zijn business applicatie weer een stukje toegankelijker gemaakt voor bedrijven. Met de integratie van een business API is het nu voor bedrijven onder meer mogelijk om een breder scala aan automatische berichten naar klanten te sturen.

De business-applicatie van de Facebook-dochter beperkte zich sinds de lancering in januari tot het instellen van eenvoudige welkomstberichten en antwoorden op veelgestelde vragen. Nu is het ook voor bedrijven mogelijk om - niet commerciële - geautomatiseerde berichten naar klanten te sturen zoals bestelinformatie of herinneringen.

Click-to-chat

Dat schrijft WhatsApp in een blogpost. Volgens het bedrijf is het voor consumenten op drie manieren mogelijk om in contact te komen met een bedrijf. Je kunt nu als consument aangeven dat je belangrijke informatie wilt ontvangen door een mobiel nummer door te geven middels de applicatie of desbetreffende website. Daarnaast kunnen klanten middels een click-to-chat button snel een vraag stellen aan bedrijven. Deze buttons zijn te vinden op aangesloten webshops of websites en Facebook-advertenties. Tot slot kunnen bedrijven realtime support bieden met WhatsApp Business.

Business for WhatsApp

Facebook heeft ook een feature geïntroduceerd waarmee het kosten in rekening gaat brengen bij bedrijven die niet binnen 24 uur reageren op een vraag van de consument. Binnen het tijdsbestek is de communicatie gratis. Facebook wil hiermee, naast verdienen aan de applicatie, ervoor zorgen dat bedrijven selectiever zijn in de communicatie naar klanten en voorkomen dat chats rommelig worden.

'API essentieel'

Eerder vertelde Dirk-Jan Dokman, oprichter van CX Company, een bedrijf dat gespecialiseerd is in chatbottechnologie, al dat een API essentieel is voor de reactiesnelheid in WhatsApp Business. 'Nu duurt dat nog te lang, zeker voor bedrijven die honderd klanten per uur krijgen. Voor hen moet er een APÍ in de applicatie zitten', verklaarde hij in gesprek met Twinkle. 'Het eigen systeem moet standaard in WhatsApp Business geïntegreerd kunnen worden. Voor bijvoorbeeld Coolblue en wehkamp, e-tailers met een groot volume, kan WhatsApp Business met een API juist erg interessant zijn.'

Lees ook: 'Loont WhatsApp Business de moeite?' (Twinkle 3 2018)