Twinkle | Digital Commerce

Foodora Nederland in de etalage

2018-08-02
1000562
  • [nieuws]
  • 1:22

Delivery Hero wil van de Nederlandse tak van dochteronderneming Foodora af. Het bedrijf wil zich blijven focussen op markten waar het over een leidende positie beschikt.

Dat blijkt uit een halfjaarrapport van Delivery Hero. Naast Nederland worden ook de activiteiten in Australië, Frankrijk en Italië in de etalage gezet.

Daarmee verdwijnt een belangrijke concurrent van Thuisbezorgd.nl, dat in de meeste van zijn actieve markten als marktleider geldt. In Duitsland zijn Thuisbezorgd - onder de naam Lieferando en Delivery Hero verwikkeld in een strijd om de Duitse online maaltijdkoper.

Delivery Hero zag zijn omzet in het eerste halfjaar met 60 procent stijgen. Het aantal bestelde orders nam met 46 procent toe naar 184 miljoen. Het bedrijf kondigt verdere investeringen aan om te blijven groeien in de markt. ´We hebben een uitstekend eerste halfjaar gehad met een blijvende groei. Onze focus blijft om te groeien en onze leidende posities te verstevigen.´

Fusie

Aan het begin van het jaar gaf Jitse Groen, ceo van Takeaway.com nog aan dat een fusie met Delivery Hero tot de mogelijkheden behoort. 'In elk groot land kan er maar één aanbieder zijn', zo stelde hij. Enkele maanden later gaf hij aan dat consolidatie in de markt 'onvermijdelijk' is. 'Ik geloof dat het voor ons veruit het belangrijkste is om te groeien', stelde Groen in een interview aan Bloomberg.

Foodarena

Enkele maanden geleden nam Takeaway.com nog de Zwitserse tak van Delivery Hero: Foodarena over. 'Dit zal onze marktpositie in Zwitserland versterken en is in lijn met onze groeistrategie om onze marktleiderspositie op het continent verder uit te breiden', verklaarde Joerg Gerbig, coo van Takeaway.com.