Twinkle | Digital Commerce

Online omzetgroei Walmart nadert oude waarden

2018-08-17
1000562
  • [nieuws]
  • 1:18

Walmart zag zijn online aandeel in het vorige kwartaal toenemen naar 40 procent. Waar de retailer in de vorige kwartalen een online groeidipje kende, krabbelt het bedrijf op dat gebied langzaam weer op.

In het vierde kwartaal van 2017 steeg de online divisie van Walmart met 23 procent. Een kwartaal later, in Q1 2018 steeg die omzet met 33 procent. Nu wordt die lijn dus verder doorgetrokken.

Da groeicijfers komen echter niet in de buurt bij de online procentuele groei die het Amerikaanse bedrijf in de eerste drie kwartalen van 2017 doormaakte. Daar kon Walmart destijds stijgingspercentages van boven de 50 procent optekenen, met uitschieters in Q1 (60 procent) en Q2 (63 procent).

‘Agressief uitrollen’

De totale omzet van de retailers nam het afgelopen kwartaal toe naar 128 miljard dollar, een stijging van 3,8 procent ten opzichte van het tweede kwartaal vorig jaar. De vergelijkbare omzet steeg met 4,5 procent. De sterkste groei in tien jaar tijd. ‘Klanten reageren goed op de manier waarop wij omgaan met onze winkels en e-commerce’, aldus ceo Doug McMillon. ‘We gaan door met het agressief uitrollen van boodschappenbezorging en afhalen in de Verenigde Staten en we breiden onze omnichannel strategie in Mexico en China verder uit.’

Amerikaanse boodschappenmarkt

Op online boodschappengebied voert Walmart een strijd met Amazon, waarbij die laatste tot nu toe aan het langste eind lijkt te trekken. Amazon beschikt over 18 procent van de Amerikaanse online boodschappenmarkt – in 2017 verkocht het bedrijf 1,6 miljard dollar aan online boodschappen in de VS. Walmart moet het met de helft minder doen.