Twinkle | Digital Commerce

Online groei Walmart sterk teruggelopen

2018-02-20
1000562
  • [nieuws]
  • 1:14

De Amerikaanse online groei van Walmart is afgenomen. Boekte het bedrijf in voorgaande kwartalen een groei van meer dan 50 procent, in de laatste drie maanden van het boekjaar liep dit terug tot nog maar 23 procent.

Als verklaring voor de mindere e-commerce prestaties in eigen land noemt Walmart de overname van Jet.com, eind 2016; de omzet van Jet.com werd na de acquisitie in één klap toegevoegd aan de online cijfers van Walmart, met hoge omzetpieken tot gevolg. Voor het nieuwe boekjaar, waarin dat effect niet meer meespeelt, verwacht topman Doug McMillon een online omzetgroei van 40 procent op de thuismarkt.

44 procent groei op jaarbasis

Dankzij Jet.com kon Walmart over het hele afgesloten boekjaar een Amerikaanse e-commerce groei van 44 procent noteren. Een percentage waar McMillon dit jaar dus weer bij in de buurt denkt te kunnen komen. Concrete online omzetbedragen noemt Walmart niet.

Amazon

Concurrent Amazon realiseerde in het laatste kwartaal van vorig jaar 31 procent meer omzet dan het jaar ervoor en het boerde vooral in Noord-Amerika goed. Voor het eerst boekte Amazon meer dan een miljard dollar winst (net income) in één kwartaal; de teller bleef staan op 1,86 miljard dollar.

Lees ook: Amazon overklast Walmart in aandeel online boodschappen (25 januari 2018)