Twinkle | Digital Commerce

Transparante tarieven voor buitenlands pakketverkeer

2018-05-23
1000562
  • 1:17

De Europese Commissie heeft een verordening vastgesteld om de tarieven van pakketvervoer van en naar het buitenland transparanter te maken. Het moet zo eenvoudiger worden voor consumenten om bij een buitenlandse webshop te bestellen.

De verordening, die sinds gisteren van kracht is, brengt een aantal verplichtingen voor bedrijven die pakketvervoersdiensten aanbieden met zich mee. Zo worden webwinkels verplicht om bij een aankoop de consument in te lichten over de beschikbare bezorgopties en procedures bij 'grensoverschrijdende' pakketbezorgers. Daarnaast moeten bedrijven die meer dan vijftig werknemers in dienst hebben of in meerdere EU-landen actief zijn, zich bij de Autoriteit Consument en Markt(ACM) hebben geregistreerd.

Volgens de Commissie is er in de huidige situatie een tekort aan informatie over het gewicht van pakketten die op andere manieren worden bezorgd. Naar schatiing 80 procent van de geadresseerde pakketten die via webshops worden bezorgd, wegen minder dan twee kilogram en worden vaak verwerkt met de brievenpost.

Vergelijkingssite

De verordening komt nadat het Europees Parlement eerder al instemde met de komst van een vergelijkingssite met pakketbezorgers. Het voorstel, dat al is goedgekeurd door de Europese Commissie, moet tevens het shoppen over de grens aantrekkelijker maken voor consumenten.

Transparante platformen

Het is niet voor het eerst dat in Brussel wordt gepleit voor meer transparantie in de e-commerce. Vorige maand nog presenteerde de Europese Unie een wetsvoorstel waarin staat dat e-commerceplatformen transparanter richting hun zakelijke partners moeten zijn over bijvoorbeeld het rangschikken van zoekresultaten. Daarnaast krijgen aangesloten bedrijven het recht om bepaalde online platformen aan te klagen, als zij het niet eens zijn met de maatregelen rondom discriminatie en transparantie.