Twinkle | Digital Commerce

'Webshops in tweedehands informeren klanten onvoldoende over rechten'

2025-03-10
1000562
  • [nieuws]
  • 0:53

Bijna de helft van de webshops die tweedehandsproducten verkopen, schiet tekort in het informeren van klanten over hun rechten. Dat blijkt uit een controle van de Europese Commissie in samenwerking met consumentenorganisaties uit 25 EU-lidstaten, IJsland en Noorwegen.

Uit het onderzoek onder 356 online verkopers bleek dat mogelijk 185 webshops de EU-consumentenwetgeving overtreden. Zo gaf 40 procent van de onderzochte webshops onduidelijke informatie over het herroepingsrecht. Daarnaast vermeldde 45 procent niet correct wat de rechten zijn bij defecte of verkeerd geleverde producten. Verder bleek dat 57 procent van de webshops zich niet hield aan de minimale wettelijke garantietermijn van één jaar voor tweedehandsartikelen.

Opvallende afwezige in het onderzoek is Nederland. Ons land deed niet mee aan het onderzoek. De Europese Commissie heeft niet bekendgemaakt om welke webshops het gaat. De consumentenautoriteiten van de deelnemende landen bepalen nu of er nader onderzoek volgt of dat er handhavende maatregelen worden genomen.