Twinkle | Digital Commerce

'Kwart van top-20 sterke retailmerken is online speler'

2018-04-06
980550
  • [nieuws]
  • 1:04

Vijf van de twintig sterkste retailmerken is een internetspeler, blijkt uit de nieuwste rangschikking van het Retail Merkenonderzoek door Hendrik Beerda Brand Consultancy. Bol.com is voor de vierde maal op rij vaandeldrager.

De top-3 van de lijst, gepubliceerd door RetailTrends, is onveranderd ten opzichte van de vorige editie: Bol.com wordt respectievelijk opgevolgd door Albert Heijn en Kruidvat. Ook Action, Ikea, Hema, Lidl, Jumbo en Blokker zijn stevig ingeburgerd bij Nederlandse consumenten. Hekkensluiter en nieuwkomer Etos stoot Gamma nipt uit de top-10; Ahold Delhaize is daardoor dit jaar met drie formules vertegenwoordigd bij de hoogvliegers.

Bij het vaststellen van de rangorde letten onderzoekers op merkkracht, merkpersoonlijkheid en merkprestatie, met daaronder in totaal veertig subfactoren.

De top-10 van 2018:

1. Bol.com
2. Albert Heijn
3. Kruidvat
4. Action
5. Ikea
6. Hema
7. Lidl
8. Jumbo
9. Blokker
10. Etos

Funshoppen

De toename van online spelers in het merkenonderzoek duidt volgens Beerda op een algehele trend: 'Terwijl retailexperts nog regelmatig roepen dat het echte funshoppen in fysieke winkels gebeurt, denkt de consument daar heel anders over'. 

Lees ook: 'Bol.com uitgeroepen tot Beslist.nl Beste Winkel 2018' (29-03-'18)