Twinkle | Digital Commerce

Betalen via Google Assistant; eerste stappen in Europa

2018-03-26
1000562
  • [nieuws]
  • 1:47

Google breidt zijn spraakhulp Google Assistant uit met een e-commercefunctie. De zoekmachinegigant introduceert 'Transactions on Google', dat het doen van aankopen met de assistent mogelijk maakt. Duitsland en Frankrijk zijn als eerste aan de beurt.

'Transactions on Google' maakt het volgens de zoekmachine voor bedrijven mogelijk om breng- en bezorgdiensten aan Google Assistant te koppelen. 

Concreet betekent dit voor consumenten dat zij voortaan middels spraak en chat online bij webshops kunnen kopen en ook kaartjes voor concerten of treinen en bussen kunnen kopen. Voor bezorging van goederen vraagt Google wel toestemming aan de gebruiker om het bezorgadres te delen. 

Adverteerders kunnen de nieuwe functie meteen als nieuw platform gebruiken. De transactie-API is gratis te gebruiken voor alle geïnteresseerde bedrijven. 

Wanneer de dienst in Nederland actief wordt, is nog niet bekend.

Partners

In Duitsland werkt Google voor de nieuwe dienst samen met FlixBus en Car2go. In Frankrijk gebeurt dat met SNCV, Fnac en Sephora. Dat werkt als volgt: wanneer een consument met het spraakcommando: 'Vraag Flixbus om een kaartje van Hamburg naar Berlijn', Assistant een vraag stelt, dan geeft de spraakassistent naar aanleiding van de agenda van de consument en de beschikbare reisverbindingen een aantal opties. Datzelfde principe geldt voor de andere diensten waarmee Google samenwerkt. 

Google Assistant

Volgens de zoekmachine is de Assistant, Google's tegenhanger van Apple's Alexa, ondertussen beschikbaar op meer dan honderd miljoen apparaten wereldwijd, waaronder Google Pixel 2 en slimme luidsprekers zoals de Google Home en Google Home Mini.

Google Shopping

Met de introductie van 'Transactions on Google' geeft de zoekmachine webwinkeliers de mogelijkheid eenvoudig op Google Assistant hun producten en diensten aan te bieden. Waar het sinds vorige week de weg naar Google Shopping nog sloot voor webshops die gebruikmaken van e-commerceplatforms als Magento, BigCommerce of Pretashop. Zij dienen nu zelfstandig een manier te bedenken om hun productdata in een feed te laden, die ook nog moet voldoen aan de specificaties van Google.