Twinkle | Digital Commerce

Google Shopping stopt per direct met ondersteuning Magento

2018-03-21
1000562
  • [nieuws]
  • 1:42

Vanaf nu wordt het voor webwinkeliers die gebruik maken van de e-commerceplatformen Magento, BigCommerce en Pretashop een stuk moeilijker om advertenties te maken voor Google Shopping. De zoekmachine stopt met de integratie van die software aanbieders.

Vorige maand werd al bekend dat Google Shopping ging stoppen met de ondersteuning van de e-commerceplatformen. Per vandaag is die beslissing van kracht.

Op de site van Google meldt het bedrijf: 'Als u eerder een Google e-commerce integratiemodule heeft gebruikt om uw productgegevens te importeren in Merchant Center, moet u een andere methode gebruiken om uw productgegevens te importeren.'

Eigen manier bedenken

Concreet betekent het besluit dat webwinkeliers, die bij de platformen aangesloten zijn, geen producten meer kunnen importeren in de Google's Merchant Center met dezelfde informatie als in hun webwinkel. Webshops dienen nu zelfstandig een manier te bedenken om hun productdata in een feed te laden, die ook nog moet voldoen aan de specificaties van Google.

E-mail

In een mail van Google aan de platformen gaf de zoekmachine vorige maand te kennen: 'We stoppen hiermee, zodat we ons beter kunnen focussen op oplossingen die ervoor zorgen dat het aanmaken van Shopping-advertenties een meer naadloze ervaring wordt. We blijven samenwerken met e-commerceplatformen om meer simpele integratiemogelijkheden te verkennen.'

Magento is één van de grootste e-commerceplatformen. Er maken zo'n 156.000 webshops gebruik van de software. 

Google Shopping Actions

De zoekmachine kondigde gisteren de komst van een nieuw programma aan waarop het producten van aangesloten retailers aanbiedt. Retailers betalen per verkocht product een percentage aan Google. Het programma biedt producten van aangesloten retailers als Walmart en Target aan om zo het shopgedrag van hun klanten te beïnvloeden.

Hoge boete

Google werd vorig jaar beboet voor het schenden van het mededingingsrecht. Retailers en prijsvergelijkers die niet aangesloten zijn bij de zoekmachine, zouden onterecht benadeeld worden in de concurrentiestrijd.