Twinkle | Digital Commerce

BeCommerce: 'Online bestedingen België door tien-miljardgrens'

2018-03-21
1000562
  • [nieuws]
  • 1:08

De waarde van online bestedingen in België doorbrak het afgelopen jaar de grens van 10 miljard euro. Dat blijkt uit de nieuwste BeCommerce Market Monitor 2017.

In 2017 zouden volgens de meting, mogelijk gemaakt door GfK, PostNL, Wordline en Google, rond de 8,4 miljoen Belgen online gekocht hebben; evenveel als in 2016. Zij kochten in totaal voor 10,05 miljard euro online en wenden zich voor diensten (64 procent van de totale markt) veel sneller tot internet dan voor productaankopen (9 procent). Hoewel de online food sector nog steeds een klein marktaandeel bezit (1,4 procent), vertoonde die met 27 procent wel de grootste groei.

Verschillende metingen

De zojuist gepubliceerde cijfers verschillen nominaal aanzienlijk met de vorige week uitgebrachte onderzoeksresultaten van branchevereniging SafeShops.be, dat zich baseerde op transactiedata van psp's. De totale groei van de online bestedingen bij de zuiderburen komt volgens BeCommerce neer op 11 procent, aanzienlijk minder dan de 17 procent die SafeShops.be registreert.

Groeipotentieel

In enkele reacties uit het onderzoek die BeCommerce publiceert, wordt verwezen naar de groei van Nederland: 'Kijken we naar België, dan groeit e-commerce sneller dan de economie als geheel. Vergelijken we met Nederland, dan wacht ons nog jaren aan sterke groei.' Doordat in ons land de loonkosten lager liggen en nachtwerk geen punt is, stroomt een aanzienlijk deel van de Belgische online bestedingen naar Nederlandse spelers.