Twinkle | Digital Commerce

Aantal Belgische e-commerce spelers stijgt met kwart

2018-03-12
1000562
  • [nieuws]
  • 1:26

De online bestedingen in België waren in 2017 goed voor 5,8 miljard euro omzet. Dat bedrag vertegenwoordigt een groei van 17 procent ten opzichte van het jaar ervoor, meldt branchevereniging SafeShops.be.

De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in de tweede editie van de E-commerce Barometer, uitgebracht door SafeShops.be en The House of Marketing. De transactiedata waarop het onderzoek gestoeld is, komen van psp's die samen zo'n 85 procent van het landelijke marktvolume meten.

Topzwaar

De 17 procent groei die de Belgische e-commerce afgelopen jaar doormaakte, is groter dan de 13 procent die in Nederland gemeten is. Het aantal spelers op die markt is eveneens toegenomen: met 20.480 webwinkels noteren de onderzoekers 26 procent groei ten opzichte van 2016. De stijging van het aantal aanbieders vindt met name in het microsegment plaats. Het zwaartepunt van de omzet ligt bij grote spelers; een kleine vier procent van het aantal aanbieders genereert 89 procent van de online omzet.

Gemiddeld steeg de omzet van een webshop uit het middensegment met 14 procent. Voor hun grotere concurrenten lag dat groeipercentage op 15, tegenover 48 voor de kleinere aanbieders.

Dominantie buitenland

Achter de groeicijfers van de Belgische online economie gaan zorgen schuil over het wegstromen van online bestedingen naar buitenlandse spelers. Uit de publicatie van de Belgische Twinkle100 bleek eind vorig jaar nogmaals hoe dominant zij zijn in de verdeling van de e-commerce taart bij de zuiderburen; vijf ceo's van Belgische online bedrijven riepen naar aanleiding daarvan de Belgische consument op online aankopen bewust in eigen land te doen.