Twinkle | Digital Commerce

Zitmaxx Wonen legt de lat hoog

2018-03-21
1000562
  • 3:38

Hoe bieden we onze klanten optimale inspiratie en gebruikerservaring? En hoe zorgen we tegelijkertijd voor een zo hoog mogelijke positie bij Google? Op die vraag zocht woonwinkel Zitmaxx Wonen samen met webhostingbedrijf Hipex een antwoord. Dat werd gevonden in een oplossing, Percolate, die de snelheid op de smartphone optimaal houdt, gecombineerd met een nieuw designtraject ter verbetering van de site. ‘Veel webwinkels zijn bang voor zo’n operatie.’

Met een showroom van 15.000 vierkante meter is de fysieke vestiging van Zitmaxx Wonen in Ter Aar één van de grootste woonwinkels in de Benelux. De webwinkel is er niet uitsluitend voor de verkoop, maar moet bezoekers ook verleiden om naar de winkel in Het Groene Hart van Zuid-Holland te komen. ‘Alleen al het aanbod van duizenden banken biedt daartoe veel inspiratie’, zegt Erik Lagas, SEA-specialist bij Zitmaxx Wonen. Omdat 51 procent van de bezoekers de webwinkel op een smartphone bekijkt, besloot Zitmaxx Wonen vol in te zetten op een maximale snelheid van de mobiele site. ‘Inspiratie opdoen gaat het beste als je alle producten snel kunt bekijken’, licht Lagas toe. ‘En, niet onbelangrijk: de websitesnelheid speelt bij Google mee als rankingfactor.’

Tot dan toe deed de mobiele site het niet slecht met een 80/100 score bij Google PageSpeed Insights, de tool die content van een webpagina analyseert en suggesties geeft om deze sneller te maken. ‘Maar we wilden gewoon naar het allerhoogste niveau, een score van 100/100.’

Dilemma

‘We kennen Zitmaxx als een klant die de lat hoog legt’, verwoordt Johan van de Pol, hosting engineer bij webhostingbedrijf Hipex, de uitdagende opdracht. ‘Maar we zijn zeer goed bekend met Magento, het platform waarop Zitmaxx Wonen draait, en we hebben veel ontwikkelaars in eigen huis.’ Voor Van de Pol was het niet alleen zaak om na verschillende tests de aanbevelingen van Google PageSpeed Insights over te nemen en zo op een 100/100 score uit te komen. ‘De échte uitdaging zat ’m erin alles toe te passen zonder concessies te doen op het gebied van commercie en beleving. Het is makkelijk om alle marketinggerelateerde pixels weg te laten, maar wat blijft er dan van je website over?’

Analyse van de Zitmaxx-webwinkel leerde dat met name de afbeeldingen te groot waren en dat de programmeertaal – Javascript – niet optimaal was. Hierdoor moest de site designtechnisch worden verbeterd. Veel webwinkels komen dan voor een dilemma te staan: waarom voor een 10 gaan, een 8 is toch goed genoeg?, is de ervaring van Van de Pol. ‘Vooral bij de beheerder of de technisch partner kan angst ontstaan omdat je daarvoor je opmaaktaal – html – gaat verbouwen. Dat kán je site slopen.’ Het verbaast hem dan ook niet dat de page speed score een ondergeschoven kindje is. ‘Er zijn maar weinig webwinkels die daar op letten. Het heeft in Nederland nog te weinig prioriteit.’

Zitmaxx Wonen stemde in met de bouw van de schaalbare module waarin Hipex vervolgens honderden uren werk stak. De module analyseert de webpagina in combinatie met de opgevraagde resolutie en zorgt voor een snelle laadtijd van de inhoud boven de vouwlijn. Alles wat onder de vouwlijn valt en dus niet zichtbaar is voor de kijker, wordt geladen tijdens het scrollen. ‘Dankzij de module hebben afbeeldingen die we uploaden nu automatisch de juiste afmeting en voldoen onze prestaties bijna altijd 100/100 aan de Google PageSpeed-eisen’, vertelt Lagas.

Pagina’s checken

Een aantal belangrijke pagina’s, zoals de productpagina’s met vijf tot zes afbeeldingen, checkt Lagas nog steeds dagelijks. ‘In de beginfase gebeurde het af en toe dat de pagina op 90/100 staat. Dan bel ik meteen met Johan.’ Van de Pol: ‘De laatste maanden is er veel progressie geboekt. Het is technisch een zeer uitdagend project waarin veel nieuwe technieken bij elkaar komen. Dit gaf met name in het begin wat strubbelingen, waardoor de stabiliteit nog niet altijd kon worden gegarandeerd. Dit was ook wel te verwachten, aangezien de module nog volop in ontwikkeling is. Inmiddels garanderen we stabiliteit en zien de eerste resultaten er veelbelovend uit.’

Rest de vraag – met de kennis van nu – in hoeverre de operatie en bijbehorende investering het waard was om van een 8 een 10 te maken. Er gaat uiteindelijk toch veel tijd en geld in zitten. Lagas vertelt dat Zitmaxx Wonen sinds de module zijn intrede heeft gedaan ‘als een raket’ is gestegen in de rankings en dat de mobiele conversie is gestegen met 50,2 procent, terwijl de mobiele omzet steeg met 98,7 procent. ‘Bijkomend voordeel is dat door de optimalisaties de costs per click afnemen en Google je in feite beloont in de vorm van lagere kosten bij AdWords’, besluit Van de Pol.