Twinkle | Digital Commerce

Bol.com en Coolblue in Belgische e-commerce top-3

2017-12-01
1000611
  • [nieuws]
  • 1:26

Amazon, Coolblue en bol.com zijn respectievelijk de drie grootste e-commerce spelers van België. Dat concludeert Twinkle België in de eerste uitgave van de Twinkle100 bij de zuiderburen. Samen zijn ze goed voor zo'n 750 miljoen euro omzet over 2016.

Belgische consumenten winkelen nog steeds het liefst over de grens. Zes van de tien partijen in de Belgische Twinkle100 zijn buitenlandse spelers; in totaal is 28 procent van de ranglijst uit eigen land afkomstig. Twinkle België schat de omzet van aanvoerder Amazon op 288 miljoen euro; Coolblue liet weten 242 miljoen euro te hebben omgezet, bij bol.com besteedden de Belgen naar schatting 220 miljoen euro.

Grote spelers

Vente-Exclusive is volgens de Belgische onderzoekers de grootste webshop van eigen bodem, met een zesde plek in de lijst. De Belgen weten ook Zalando (4), MediaMarkt (5), de Colruyt Groep, Unigro en VandenBorre online goed te vinden. H&M is hekkensluiter van de Belgische top-10. Verder blijkt uit het onderzoek dat bij de zuiderburen één op de tien e-tailers gratis verzending aanbiedt; 27 procent van hen maakt gebruik van livechat.

Online B2c-verkopers van producten

Voor de rangschikking ondervroeg Twinkle België bedrijven die zich richten op online productverkoop aan consumenten en die een substantieel doelpubliek hebben in België: onder meer buitenlandse spelers, supermarktketens, merkfabrikanten en abonnementsdiensten met producten zijn onder de loep genomen. Daarbij werden dienstverleners, travelsector, b2b-, c2c- en telecombedrijven buiten beschouwing gelaten.

N.B. De uitgave van de Belgische Twinkle100 is gerealiseerd door de redactie van Twinkle België; de uitvoering ervan staat los van de Nederlandse Twinkle100, waarvan de tiende editie in september verscheen.