Twinkle | Digital Commerce

Online strategie moet H&M weer op weg helpen

2018-02-15
25081410
  • [nieuws]
  • 1:25

Modeketen H&M vestigt zijn hoop op de groei van online verkoop. Het bedrijf, dat in zwaar weer verkeert, investeert 45 procent van zijn nieuwe investeringen in de online divisie.

Dat blijkt uit jaarcijfers van de H&M Group. Met een nieuwe online strategie moet de keten zich herpakken. Nu is de online omzet goed voor nog maar 12,5 procent van de totale omzet, tekenend voor 22 procent van de totale winst. Een aandeel dat het concern graag ziet groeien. Daarom investeert de H&M Group bijna de helft (45 procent) van zijn nieuwe investeringen in digitale platformen.

H&M gaf een half jaar geleden nog aan dat, in sommige van zijn markten, het online aandeel al wel '25 tot 30 procent' was.

Slechte cijfers Nederland

Van zijn tien grootste markten presteert de H&M in Nederland het slechtst. Hier is de omzet in 2017 met 7 procent gedaald en in het laatste kwartaal zelfs met 14 procent. In markten als Azië en Zuid-Amerika doet het concern het aanzienlijk beter. De omzet van het concern groeide in totaal 3 procent. 

Online verwachtingen

H&M Group verwacht dat de omzet van zijn fysieke winkels dit jaar licht zal stijgen. Online heeft het concern hogere verwachtingen. De webverkopen moeten dit jaar 'minstens' met 25 procent groeien.

Nieuwe platformen

De winkelketen is ondertussen bezig zijn online activiteiten uit te breiden. Zo lanceert het concern dit jaar nog discountketen Afound, dat ook een digitaal platform krijgt. Ook zou het bedrijf bezig zijn met de lancering van een 'groot digitaal kortingsplatform'. 

Gratis bezorging en retouren

H&M, de nummer 7 in de Twinkle100, biedt sinds kort standaard gratis bezorging en retouren aan voor Nederlandse leden van zijn loyaliteitsprogramma.