Twinkle | Digital Commerce

H&M: '25 tot 30 procent omzet uit online verkoop'

2017-06-29
25081410
  • [nieuws]
  • 1:18

H&M haalt ruim een kwart van zijn omzet uit online verkopen. Dat maakt het bedrijf vandaag bekend bij de presentatie van zijn halfjaarcijfers. De moderetailer verwacht dat de inkomsten uit zijn online kanaal elk jaar met een kwart toenemen.

Daarmee leveren de wereldwijde webshops van H&M de keten een stabiele inkomstenbron, als onderdeel van de totale omzetgroei van een tien procent naar 59,5 miljard Zweedse kroon (6,1 miljard euro). In Nederland boekte H&M minder goede cijfers: de eerste zes maanden van dit jaar resulteerden in een omzetkrimp van zes procent.


Uitdagingen in Nederland
De afgelopen maanden introduceerde H&M in Nederland in de mobiele applicatie nieuwe tools voor zijn Nederlandse consumenten, zoals een visuele zoektool en een scanoptie om kleding te vinden in zijn assortiment. Desondanks brachten de ontwikkelingen bij de Nederlandse tak van de modeketen ook moeilijkheden. Het verplaatsen van het distributiecentrum van Polen naar Tilburg en de introductie van een nieuwe website leverden IT-problemen op, die het bedrijf inmiddels onder controle lijkt te hebben.

Online markten
Gedurende het afgelopen kwartaal opende H&M webshops in Turkije, Taiwan, Hong Kong, Macau, Singapore en Maleisië. Dat brengt het totaal aantal landen waar H&M online verkoopt op 41. In de zomer lanceert de keten een nieuw modemerk: 'Arket' start in achttien Europese landen.