De actuele golf van DDoS-aanvallen treft niet alleen banken en overheidsinstanties, maar ook webwinkeliers; zij missen omzet door het wegvallen van internetbankierdiensten en iDeal. Aankopen worden uitgesteld of afgeblazen, met name 'nice to have's', zegt Detailhandel Nederland.
Het is niet exact bekend om welk bedrag het gaat; gemiddeld verlopen in Nederland één miljoen transacties per dag via iDeal; ongeveer de helft daarvan betreft e-commerce transacties. Het afgelopen weekend ondervonden ING- en ABN Amro-klanten langdurige storingen bij hun online betaalverkeer, gisterochtend waren Rabobank-klanten de dupe.
Naar de winkels
'Voor nice to have’s kan gelden dat ze uiteindelijk helemaal niet worden gekocht', zegt Michel van Bommel, betaalexpert van Detailhandel Nederland, tegen RTLZ. Bovendien zouden klanten uitwijken naar fysieke winkels om het gewenste product alsnog aan te schaffen. Het bieden van een achterafbetaaloplossing biedt in zo'n geval uitkomst, merkte bol.com, dat desalniettemin aangeeft last te hebben ondervonden van de storingen.
'Storingsvrij na 2017'
Detailhandel Nederland luidde samen met Thuiswinkel.org enkele jaren geleden al de noodklok bij de Tweede Kamer over het effect van iDeal-storingen op de online omzet. In twee jaar moest de betaalmethode storingsvrij gemaakt zijn, eisten de verenigingen van de Nederlandse bancaire sector. Dat doel is helaas niet gehaald, getuige diverse moeilijkheden die zich sindsdien voordeden bij de grote Nederlandse banken.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
'DDoS-aanvallen drijven online klant naar winkelstraat'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.