Twinkle | Digital Commerce

HelloFresh: 'Eind dit jaar break-even'

2018-01-30
996560
  • [nieuws]
  • 1:17

HelloFresh stevent af op het einde van rode cijfers onderaan zijn balans: de maaltijdbezorger denkt tegen eind 2018 winstgevend te zijn. Uit het nieuwe jaarrapport blijkt dat het klantenbestand in 2017 met 69 procent gegroeid is.

Met de voorlopige kwartaalcijfers meegerekend, die de Rocket Internet-dochter vanochtend publiceerde, komt HelloFresh uit op een jaaromzet van 902 miljoen tot 905 miljoen euro. Daarvan werd 250 tot 253 miljoen euro in het afgelopen kwartaal geboekt, tegenover 158,7 miljoen euro in dezelfde periode in 2016. Bijna anderhalf miljoen huishoudens namen vorig jaar een HelloFresh-box af.

Meerderheid omzet in VS

Verreweg de meeste groei boekte de e-tailer in de Verenigde Staten: over het gehele jaar nam de omzet aan de andere kant van de oceaan toe met zo'n negentig procent van 287 naar 543 miljoen euro. Het aandeel ervan in de totaalomzet beslaat daarmee inmiddels meer dan de helft. De verkopen in het overige, niet-Duitse deel van de markt, gecategoriseerd als 'internationaal', brachten 359 tot 360 miljoen euro in het laatje.

Beurs en schappen

De maaltijdboxleverancier kreeg in 2017 zijn langverwachte beursnotering en startte met een koers van 10,25 euro per aandeel; inmiddels staat die op 12,79 euro. Voor het beleveren van de Nederlandse markt breidt HelloFresh zijn opslagcapaciteit uit met een nieuw dc in Bleiswijk. Tevens wordt geëxperimenteerd met fysieke verkoop in een partnerschap met Plus, waar de boxen niet alleen in de webshop te koop zijn, maar ook in de schappen liggen.