Twinkle | Digital Commerce

Capgemini: toename gebruik spraakassistent leidt tot verminderd bezoek fysieke winkels

2018-01-11
1000562
  • [onderzoek]
  • 1:07

Consumenten die gebruik maken van spraakassistentie bij het doen van hun aankoop, zorgen over drie jaar voor een afname in het bezoek aan fysieke winkels. Die opvallende conclusie trekt consultancybureau Capgemini uit eigen onderzoek.

Wie een spraakassistent gebruikt, doet nu nog 3 procent van de totale uitgaven via deze methode. Over drie jaar stijgt dit percentage tot 18 procent. Volgens het bureau leidt die stijging tot een afname van het aantal winkelbezoeken: van 59 naar 45 procent. Een vijfde van de respondenten verkiest een spraakassistent boven een winkel. De komende drie jaar stijgt dit percentage naar 31 procent.

Verder meldt Capgemini dat ruim een derde van de vijfduizend ondervraagden de assistenten gebruikt voor het doen van hun boodschappen, de aanschaf van huishoudelijke artikelen of kleding.  

Populaire assistenten

De integratie van spraakassistentie in de e-commerce is volop in beweging. Amazon's assistent Alexa heeft sinds december de optie om betaalopdrachten via Amazon Pay uit te voeren. Tegenhanger Google Assistant biedt sinds kort de mogelijkheid om producten via Ebay voor je op te zoeken, en ook artikelen zoeken van Zalando kan via Google Assistent.

Lees ook: De nieuwe voetgangerszone heet Alexa (10-08-2017)