Twinkle | Digital Commerce

De nieuwe voetgangerszone heet Alexa

2017-08-10
26541493
  • 4:32

Spraakgestuurde systemen vervangen het toetsenbord en worden onze nieuwe vriend of vriendin. Apple, Facebook, Google, Samsung, allemaal werken ze aan het fenomeen spraakgestuurd. Amazon is op dit moment de leider in deze nieuwe techniek met een ongekend fenomeen dat in 2015 werd geïntroduceerd: Alexa. Ze werkt vanuit de cloud en wordt dagelijks geüpdatet. Een nieuwe American way of life waar ook de Europeanen aan moeten geloven?

Alexa is een slanke verschijning die gewoon in de huiskamer, keuken of op andere plaatsen in huis staat en muziek afspeelt, luisterboeken voorleest, je in gesproken tekst over het weer informeert, lampen aan- en uitdoet, je huistemperatuur regelt en nog honderden andere dingen kan doen.  Zij staat als tand- en toetsloze hoogbegaafde kameraad ondertussen in 11 miljoen Amerikaanse huishoudens en leert dagelijks bij via kunstmatige intelligentie. Vorig jaar is het concept ook in Engeland en Duitsland geïntroduceerd.

Het is geen telefoon en geen laptop, het is een computer die uitsluitend via je stem wordt aangestuurd. Het apparaat wordt geactiveerd als je haar met Alexa aanspreekt. ’s Ochtends bij het opstaan vraag je even naar de agenda van de dag, ze vertelt je dan hoe veel afspraken je hebt. Je kunt met haar communiceren, ze herkent je stem, ook als de muziek wat harder staat, en geeft antwoord op al je vragen. Ze is aangesloten op de Amazon cloud die alles van je opslaat en via kunstmatige intelligentie verwerkt. Zo heb je een zelflerende computer in huis die steeds meer van je overneemt. Na het douchen vraag je even naar het laatste nieuws, de koersen van je aandelen en daarna vraag je haar je favoriete muziek te draaien. Je bestelt de Über taxi en Alexa vertelt je dat deze over drie minuten voor de deur staat. Of toch liever die van over acht minuten?

Alexa is via AWS aangesloten aan Lex, de kunstmatige-intelligentiecloud waarmee Amazon de experimenteerfase al lang achter zich heeft gelaten. Het systeem is via het Amazon AWS-platform volledig geïntegreerd in de systemen van de taxicentrale, de pizzaboer, radio- en TV-zenders, je eigen muziek via iTunes, Spotify, Prime Music of Google Play Music, en is natuurlijk aangesloten op de marketplace. Ford integreert Alexa in haar media- en navigatiesysteem. Amazon loopt met haar Artificial Intelligence stemcomputer ver voor op de concurrentie, het concern heeft er vier jaar voor de introductie in het diepste geheim aan gewerkt. Via je stem kun je de loodgieter of elektricien bestellen, de rating opvragen van de net uitgekomen nieuwe Tesla of als je ’s avonds moe thuisgekomen bent een gerecht bestellen bij je favoriete restaurant.

Alexa is de nieuwe voetgangerszone

Wat heeft dit nu voor gevolgen voor de retailindustrie? Alexa lijkt de nieuwe voetgangerszone te zijn waar de consument alles kan kopen. Of dat nu kleding, schoenen, food, dagelijkse boodschappen of diensten als de handyman of de poetsvrouw zijn. De stenen winkel wordt overgeslagen en ook merken zullen moeten nadenken hoe er met dit fenomeen wordt omgegaan. Niet op de marketplace Amazon aanwezig zijn betekent gemiste omzetkansen. Nike opent er een flagshipstore, Sears verkoopt er haar private label, net als Zalando. De slanke verschijning zet de marketingwereld op z’n kop. Net als Facebook, Youtube en Pinterest dat doen. Amazon schudt de retailwereld op en binnen dat kanaal zijn de merken vervangbaar. Het concern zet vol in op private label en het gaat er al niet meer om dat je in de fysieke search wordt gevonden, de Buy Box wordt vervangen door wat de chatbot denkt dat goed voor je is, en vanzelfsprekend ook goed is voor Amazon. En dat op de gigant scherpe prijzen naast topservice een belangrijk criterium is, weten we ondertussen. ‘Customer first’ in een maximaal transparante omgeving gaat zijn volgende fase in. Voor merken een stevige uitdaging. De uitdaging op een goede plaats in de fysieke winkel aanwezig te zijn wordt vervangen door preferentie binnen een algoritme waar AI de hoofdrol speelt.

Echo Look kent de inhoud van je kledingkast, weet welke maat je draagt, van welke kleuren je houdt en geeft je stijladviezen. Via Echo Show verbindt de beeldkindle je spraakgestuurd met je moeder, partner of wie je ook maar wilt spreken. Alexa weet via AI wie je bent, waar je bent en wanneer je met wie hebt gesproken, boekt je vlucht, bezorgt je diner van je favoriete restaurant binnen een half uur, als je wilt met een gekoelde fles Sekt via de Prime Now hub, betaalt via je Prime-account en basic artikelen als scheermesjes, ondergoed, sokken worden via Subscribe&Save aangeleverd. Afhalen kun je die via de Amazon Hub, een pakketautomaat die op een centrale locatie in je woonomgeving staat en die je simpel via je smartphone opent. (Big Brother, ja maar het kan nog erger: in China geeft de overheid haar burgers een rating van 0 tot 1000, het systeem heet Sesame Credit en is operationeel. Als je boven de 800 scoort is het simpel een visum voor Amerika te regelen. Onder de 300? Geen overheidsbaan. Ali overheerst en de overheid kijkt mee. WeChat is een soort Whatsapp, PayPal en Facebook ineen. Cash is in China al bijna voorbij, je betaalt aan de groentekar met de QR-code. Ook de dakloze heeft de QR-code ontdekt, je geeft ’m geld via WeChat. Maar dit terzijde...)

De wereld verandert en het distributiemodel verandert mee. Het is blurring in distributiemodellen en hoe leg je als merk of retailer de verbinding met de koper die Alexa vraagt een mooi T-shirt te leveren voor het komende strandfeest? Of wil je niet meedoen aan deze innovaties… denk je dat het allemaal nog zo ver weg is. Maar dat is het nu juist niet! Alles wat je in dit blog leest is up and running en het is een kwestie van tijd voordat ook in ons land de Alexa’s worden omarmd. En dan kun je er maar beter klaar voor zijn. Eén ding hebben al deze nieuwe technieken gemeen: het zijn platformen net als de Airbnbs, Übers, Zalando en co’s. Ben je er klaar voor?