Twinkle | Digital Commerce

Decemberdrukte leidt tot klachten over 'creatieve' bezorgmethodes

2017-12-29
1000664
  • 1:17

De decemberdrukte in webwinkels zet pakketbezorgers onder flinke tijdsdruk; daardoor zoeken zij steeds vaker 'creatieve' oplossingen wanneer consumenten niet thuis zijn, zoals het afleveren in kliko's en barbecues, blijkt uit diverse klachten bij de Consumentenbond.

De afgelopen weken kwamen daar 'aan de lopende band' meldingen binnen van pakjes in kliko's, zegt een woordvoerder tegen het AD. Verontwaardigde consumenten vinden hun bestelde pakketten op allerlei plekken in de tuin of in de schuur, of het pakket blijkt in de tussentijd gestolen te zijn.

Druk

Volgens PostNL en DHL is het de bezorgers verboden om pakjes op die wijze achter te laten. De Consumentenbond en FNV wijzen naar de tijdsdruk waaronder zij staan, met name de afgelopen weken door een combinatie van personeelstekort en feestdagendrukte. Bovendien krijgen bezorgers die in zzp-verband werken, minder betaald wanneer ze een tweede poging moeten doen een pakje te bezorgen, aldus de FNV.

Slimme deurbellen en kentekens

In de Verenigde Staten gebeurt het vaker dat pakketten bij de deur gelegd worden wanneer ontvangers niet thuis blijken te zijn. Amazon probeert die last mile-problematiek, die 'porch pirates' met zich meebrengt, te bestrijden door zijn nieuwe programma Amazon Key, waarbij consumenten via een slimme deurbel of een slim kenteken op afstand hun voordeur of kofferbak kunnen openen voor bezorgers. De e-tailgigant kocht deze week start-up Blink, een maker van slimme beveiligingscamera’s en deurbellen, om komend jaar verdere stappen op bezorggebied te zetten.