Twinkle | Digital Commerce

Neleman kiest voor eigen bezorging: meer service én zebrabussen

2025-02-21
1000562
  • [interview]
  • 1:44

De biologische wijnspecialist Neleman was er na de zoveelste kapotte wijnfles wel klaar mee: de bezorging wordt voortaan deels in eigen handen genomen. ‘Daarnaast willen we ook meer service aan de klant bieden.’

Je moet niet gek opkijken als binnenkort een opvallende zwart-wit gestreepte bestelbus om de hoek komt rijden, die qua uiterlijk doet denken aan de 2021-editie van de Twinkle100. Achter het stuur zit een bezorger van Neleman, het biologische wijnbedrijf van ondernemer Derrick Neleman. Het bedrijf zet een eigen bezorgdienst op.

Voor een groot deel werkt Neleman hierin samen met vervoerder WDeliver. Rondom Zutphen, waar het magazijn van het bedrijf is gevestigd, rijdt Neleman met eigen personeel. In andere regio’s neemt WDeliver de bezorging op zich, met dezelfde opvallende busjes. We spreken oprichter Derrick Neleman over deze opmerkelijke stap. ‘We hebben dit enkele maanden in de luwte getest. Zeker bij alcoholbezorging is de last mile frustrerend. Er is veel wetgeving, leeftijdscontroles worden niet altijd uitgevoerd en we hebben veel te maken met breuk. De doosjes worden op de lopende band vervoerd en er wordt niet altijd even netjes mee omgegaan. Vier procent van de bestellingen kwam voorheen beschadigd aan. Met eigen bezorging is dit nagenoeg nul procent.’

Coolblue als voorbeeld

Het was dus tijd om het heft in eigen handen te nemen. Niet alleen zorgt een eigen bezorgdienst voor controle over het bezorgproces, er kan ook extra service aan klanten worden verleend. Win-win dus, ziet ook Neleman, die Coolblue daarbij als voorbeeld noemt. ‘We bieden uitgebreide service: medewerkers van Neleman brengen de wijn bij je thuis, tot over de drempel als je dat wilt, maken tijd voor een praatje en nemen lege dozen en kurken mee. Daarnaast willen we uiteindelijk elektrisch gaan bezorgen. Het is dus nog groener ook.’

Uiteindelijk hoopt Neleman dat die extra service zorgt voor een glimlach bij zijn klanten. En zeker, de eigen bezorgdienst is een investering, maar de opvallende busjes leveren ook extra marketing op. Bovendien, besluit Neleman, zijn de eerste reacties erg positief. Uitbreiding ligt dan ook in het verschiet. ‘Maar eerst gaan we kijken hoe dit loopt.’