Twinkle | Digital Commerce

Amazons goede voornemen: naar de advertentiemarkt

2017-12-28
1000562
  • [nieuws]
  • 1:11

Amazon bereidt zich voor op een flinke inzet op de advertentiemarkt: het aankomende jaar wil de e-tailer advertentiereuzen Facebook en Google uitdagen, in thuisland VS, maar ook wereldwijd.

CNBC schrijft dat Amazon van plan is in 2018 flink meer advertenties te verkopen, in zijn zoek- en videokanalen. Ook wil het samenwerkingen opzetten met externe partijen om daarmee reclames op televisie en mobiele apparaten te verkopen.

Facebook en Google hebben gezamenlijk twintig procent van de Amerikaanse advertentiemarkt in handen; Amazon ziet brood in de branche, waarin aan digitale advertenties in het eerste halfjaar van 2017 in de VS alleen al 40,1 miljard dollar omging.

Startpunt productzoeken

Amazon is naar schatting al de op vier na grootste advertentiepartij, maar wil zijn twee grootste concurrenten nu naar de kroon steken. Al in 2015 bleek uit onderzoek dat inmiddels een groot deel van de Amerikanen hun productzoektocht start bij Amazon; een lucratief uitgangspunt voor adverteerders.

Nieuwe markten

De e-tailreus krijgt het nog druk in 2018, met diverse nieuwe doeleinden: naast de verkoop van advertenties is Amazon tegelijkertijd bezig met een opmars in de food-sector na de overname van Whole Foods, waarmee het eveneens significant opduikt in de fysieke winkelstraat. Amazon zoekt ook in Europa uitbreiding van die aanwezigheid, bijvoorbeeld via Carrefour, maar ving tot nu toe bot.