Twinkle | Digital Commerce

'Nederland blijft achter in online boodschappen'

2017-11-22
1000562
  • [nieuws]
  • 1:13

Het online boodschappen doen komt in Nederland nog niet erg van de grond; met een online aandeel van 2,6 procent blijven consumenten in ons land achter, vergeleken bij Groot-Brittannië en Frankrijk.

Dat concludeert Kantar Worldpanel in een nieuw onderzoeksrapport over FMCG - fast moving consumer goods - wereldwijd. Jonge gezinnen met kinderen bestellen het liefst hun boodschappen via internet; verzorgingsproducten en babyartikelen staan dan ook hoog op het lijstje.

De komende jaren zal het online aandeel van de FMCG-sector meer dan verdubbelen, zodat tegen 2025 één op de tien boodschappenkarren in webwinkels staat, voorspelt het rapport.

Groei door e-commerce

Met een marktaandeel van 7,5 procent is online boodschappen doen het populairst in Groot-Brittannië, binnen Europa. Zuid-Korea stijgt daar echter behoorlijk bovenuit met 19,7 procent. De groei van de totale FMCG-sector is voor ruim een derde te danken aan e-commerce activiteiten, wat laat zien dat 'het cruciaal is voor retailers en merkeigenaren om het kanaal te begrijpen en ontsluiten gezien de groeiende invloed ervan', aldus Kantar.

Meerdere geluiden

De voorspellingen omtrent online boodschappen doen in Nederland lopen behoorlijk uiteen. Afgelopen week publiceerde GfK zijn schatting omtrent de cijfers in ons land tegen 2022 op basis van consumentenonderzoek; die resultaten delen het toekomstoptimisme van Kantar Worldpanel. Minder positief was Deloitte eerder dit jaar met de constatering dat de opmars van boodschappen doen via internet gestuit is.